Weichai Westport WP 12 HPDI był pierwszym chińskim silnikiem, w którym zastosowano technologię Westport HPDI, która zachowując parametry bazowego silnika o zapłonie samoczynnym zastępuje do 95% dawki oleju napędowego znacznie tańszym gazem ziemnym.
Weichai Westport planuje w 2014 r. poddać testom 30 pojazdów wyposażonych w silniki Weichai Westport WP12, by w 2015 r. rozpocząć produkcję seryjną tej jednostki napędowej z systemem HPDI 2.0. Emisja silnika będzie zgodna z wymaganiami określonymi w normie China V. Silnik nie będzie wykorzystywał skomplikowanej obróbki gazów spalinowych stosowanej w silnikach Diesla.
Weichai i Westport opracowują także zasilany jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym silnik Weichai Westport WD 10, także wyposażony w układ HPDI 2.0. Kanadyjsko-chińska spółka Weichai Westport dostarczy środki na badania i rozwój, a Westport zapewni komponenty układu zasilania i wsparcie techniczne. Z uwagi na duże podobieństwo silnika z jednostką napędową WP12 firmy planują zakończenie programu badawczo-rozwojowego w ciągu około dwóch lat. Gotowy produkt ma być oferowany w 2016 r.
Obecnie silniki Weichai Westport WD 10 i WP 12 w 75% są oferowane jako jednostki napędowe o zapłonie iskrowym, pracujące na ubogiej mieszance gazowo-powietrznej.
Wkraczamy na największy rynek ciężarówek gazowych, co wykazało nasze wspólne przedsięwzięcie i sprzedaż w ciągu ostatnich dwóch lat ponad 60 tys. silników gazowych przez Weichai Westport z około 100-procentowym wzrostem rok do roku. Mamy nie tylko stworzyć podstawy sukcesu w Chinach, ale także rozwijać drugi program mający na celu wykazanie korzyści z zaawansowanej technologii Westport HPDI 2.0 dostępnej dla większości silników gazowych sprzedawanych przez Weichai Westport.
David Demers, prezes Westport