Flota Anheuser-Busch - więcej gazu, mniej gazu

Robert Markowski
źródło: Anheuser-Busch
Dodany: 22.09.2014

 
Największymi rynkami pojazdów napędzanych gazem ziemnym są w tej chwili Argentyna, Brazylia, Iran, Pakistan, Chiny i Indie. Znamy jednak 66 nowych powodów, by wkrótce na liście metanowych potentatów pojawiły się Stany Zjednoczone.

 
Ciągnik siodłowy na CNG w barwach Anheuser-Buschfot. Anheuser-BuschSpadek emisji dwutlenku węgla o ponad 1/5 przy jednoczesnym uproszczeniu technologicznym układu wydechowego - takie rzeczy tylko dzięki paliwom gazowym

Owymi 66 powodami są ciągniki siodłowe należące do działającego w Houston (w Teksasie) oddziału działającej w branży browarniczej firmy Anheuser-Busch, konwertowane na napęd CNG z zasilania dieslowskiego. Pierwsze pojazdy wejdą do służby w listopadzie 2014 r., zaś na początku 2015 swoje zadania podejmą już wszystkie adaptowane pojazdy. Przedsięwzięcie, któremu partneruje Ryder (faktyczny właściciel pojazdów, użyczający ich browarniczemu potentatowi, w dodatku za pośrednictwem operatora – firmy J. B. Hunt), stanowi część strategii Anheuser-Busch, w ramach której producent piwa chce do 2017 r. obniżyć emisję CO2 wynikającą z prowadzonej przez siebie działalności o 15%. Może należałoby intensywniej nasycać bąbelkami bursztynowy napój? Albo właśnie w mniejszym stopniu...

Dlaczego wybór padł akurat na oddział w Houston? Zdecydowały kwestie strategiczne – centralne położenie miasta i bliskość stacji CNG względem teksańskiej siedziby Anheuser-Busch. Firma zawarła porozumienie z obiektem Questar Fueling, położonym o 3 mile (niespełna 5 km) od browaru w Houston i to właśnie tam tankowane będą ekologiczne i ekonomiczne ciągniki. Każdy z nich wyposażony jest w 12-litrowy silnik, który po adaptacji ma emitować o 23% mniej gazów cieplarnianych niż w czasach, kiedy był zasilany olejem napędowym. Jeżeli ujęcie procentowe niewiele mówi, to mamy bardziej obrazową liczbę – cała flota ma w ciągu roku wydychać do atmosfery o 2000 ton mniej CO2.

Pojazdy będą serwisowane przez firmę Ryder, która też zdobyła środki finansowe na ich konwersję, wyasygnowane przez władze stanu Teksas w ramach Texas Natural Gas Vehicle Grant Program. Jeżeli całe przedsięwzięcie zakończy się sukcesem (a niby dlaczego nie?), jego uczestnicy poważnie rozważą zamianę diesli na pojazdy gazowe także w innych oddziałach Anheuser-Busch na terenie całego kraju. Naszym zdaniem mogliby od razu zabierać się do dzieła, bo korzyści finansowe i środowiskowe z używania CNG to tylko kwestia czasu. Kolejny raz okazuje się przy tym, że więcej gazu (CNG) to mniej gazu (cieplarnianego) bez wpływu na ilość gazu (w piwie).

Instalacje CNG nowej generacji w połączeniu ze stanowymi dopłatami pozwoliły nam wykonać od razu tak znaczny krok i konwertować naszą flotę w Houston w całości.

James Sembrot, starszy dyrektor ds. transportu w firmie Anheuser-Busch


Good Przydatny artykuł (2)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie