Projekt budowy stacji jest realizowany przez spółkę zależną SG dujos - Vivagrid z własnych środków. Koszt projektu szacowany jest na 1,5 mln euro. Działka pod inwestycję jest już zakupiona. Obecnie obiekt jest projektowany. Położenie stacji powoduje, że pojazdy należące do europejskich firm logistycznych dostarczające towary na Litwę i do innych krajów bałtyckich oraz przejeżdżające tranzytem przez ten region będą mogły tutaj tankować LNG.
Virginijus Korsakas
dyrektor generalny SG dujos
Naszym celem jest połączenie korytarzy transportowych krajów Europy Północnej, krajów bałtyckich i Europy Środkowej. Pojazd, który zatankuje LNG na naszej stacji będzie mógł pokonać dystans tysiąca km do następnego punktu tankowania. Mamy nadzieję, że naśladując przykład innych krajów UE, nasza inicjatywa będzie wspierana przez wszystkie zainteresowane strony (sektor publiczny, krajowe firmy transportowe i światowych producentów pojazdów.
Dyrektywy europejskie nakładają na państwa członkowskie obowiązek wybudowania stacji LNG co 400 km na głównych drogach (do 2025 r.). Stacje te powinny zapewniać ciągły ruch pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym.
Virginijus Korsakas
dyrektor generalny SG dujos
Na Litwie widzimy ogromny niewykorzystany potencjał gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów. Trzy lata temu staliśmy się pierwszym państwem w regionie z terminalem LNG, którego możliwości są nadal wykorzystywane tylko w minimalnym zakresie. W tym roku po wprowadzeniu do użytku terminalu lądowego, staraliśmy się uczynić LNG bardziej dostępnym dla litewskich i europejskich firm logistycznych dostarczających towary na duże odległości. Litwa zwiększyła zainteresowanie takich producentów pojazdów LNG jak Scania i Iveco. Firmy te rozszerzają swoją działalność w regionie, zwracając szczególną uwagę na technologie skroplonego i sprężonego gazu ziemnego, a także paliwa wodorowego. Każdego dnia odczuwamy rosnące zainteresowanie możliwością tankowania LNG ciężarówek litewskich i zagranicznych firm. Dlatego kolejnym krokiem po stworzeniu niezbędnej infrastruktury do tankowania LNG będzie zwiększenie zainteresowania firm logistycznych wykorzystaniem tego ekonomicznego i przyjaznego dla środowiska paliwa alternatywnego tak, aby zmotywować je do przystosowania istniejących flot samochodów ciężarowych do korzystania z LNG.
Firma SG dujos stara się aktywnie rozwijać infrastrukturę do tankowania gazu ziemnego na Litwie. Zainwestowała już ponad 13 mln euro w rozwój infrastruktury dla paliw alternatywnych na Litwie. Większość tej kwoty to środki własne firmy.
W 2007 r. firma zbudowała pierwszą stację tankowania CNG w Kłajpedzie. W 2013 r. w Podbrodziu otworzyła pierwsze w kraju laboratorium badań nad paliwem wodorowym. W 2015 r. SG dujos wprowadziła w Mariampolu, Wiłkomierzu i Telszach pierwsze na Litwie i w państwach bałtyckich moduły napełniania wodorem i gazem ziemnym.
W sumie firma otworzyła sześć stacji CNG na Litwie: w Kłajpedzie, Szawlach, Kownie, Wiłkomierzu, Mariampolu i Telszach.
Iveco
Cieszymy się, że sektor prywatny jest zaangażowany w tworzenie infrastruktury LNG. Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla ochrony przyrody i rozwoju pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi na Litwie. Koncern Iveco uważa rozwój pojazdów napędzanych gazem jako jedno z najbardziej priorytetowych zadań. Oferujemy wszystkie typy pojazdów użytkowych w wersjach zasilanych gazem ziemnym (CNG i LNG). Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie zastosowania gazu ziemnego jako paliwa silnikowego i zamierzamy utrzymać tę pozycję w przyszłości. Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o utworzeniu pierwszej stacji tankowania LNG, która będzie bardzo ważnym elementem w rozwoju europejskiej sieci Blue Corridor.
W 2017 r. SG dujos Auto, spółka zależna SG dujos, podpisała umowę o współpracy z koncernem Scania. Laboratorium badań nad paliwem wodorowym, które zostało otworzone przez SG dujos Auto w Podbrodziu będzie tworzyło i rozwijało nowe produkty dla szwedzkiego koncernu.
W tym roku Litewska Konfederacja Przedsiębiorców uznała innowacyjny projekt rozwoju gazu ziemnego wzbogaconego w wodór jako Projekt energetyczny 2017.
Jenny Engvall
Scania
Jako partnerzy w rozwoju rozwiązań dla paliw alternatywnych w branży transportowej z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że stacja LNG zostanie otwarta na autostradzie Via Baltica na terenie gminy Mariampol. Oznacza to, że staniemy się częścią europejskiej infrastruktury Blue Corridor. Teraz firmy z krajów bałtyckich mogą rozpocząć realizację projektów, które zapewnią możliwość korzystania z efektywnych silników gazowych w pojazdach użytkowych. Inicjatywa ta doskonale wpisuje się naszą strategię. Niedawno wprowadziliśmy nowy sześciocylindrowy silnik gazowy o mocy 410 KM, który pracuje zarówno na sprężonym, jak i skroplonym gazie ziemnym i jest idealnym rozwiązaniem dla transportu długodystansowego.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.