Silnik został zaprezentowany pod koniec października 2016 r. w obiektach stoczni Navantia w Kartagenie nad Morzem Śródziemnym. Modernizacja silnika Caterpillar 3618 polegająca na zastosowaniu układu jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem ziemnym (przechowywanym w postaci skroplonej - LNG) została przeprowadzona dla przedsiębiorstwa żeglugowego Fred. Olsen S.A., które obsługuje połączenia promowe na Wyspach Kanaryjskich.
Badania silnika zostaną zakończone w ciągu najbliższych dni, co umożliwi dopuszczenie go do użytkowania i będzie potwierdzeniem spełnienia wszystkich wymagań.
Przeprowadzenie badań wymagało przystosowania jednego ze stanowisk do testowania silników wysokoprężnych w stoczni Navantia do pracy z gazem ziemnym.
Pomiary emisji spalin zostały przeprowadzone we współpracy z Politechniką w Kartagenie (Universidad Politécnica de Cartagena - UPCT).
Wstępne wyniki pomiarów wskazują, że przy pracy w trybie dual fuel (90% gazu ziemnego i 10% oleju napędowego) emisja tlenków siarki spada o 90%. Zredukowana jest także zawartość dwutlenku węgla i tlenków azotu w spalinach.
Modernizację silnika Caterpillar 3618 przeprowadzono w ramach projektu GAINN4SHIP INNOVATION współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu Connect Europe koordynowanego przez fundację Valenciaport.
Celem programu jest zakończenie do 2018 r. modernizacji siłowni katamarana Bencomo Express, promu pływającego na Wyspach Kanaryjskich, do zasilania LNG.
Opracowana technologia dual fuel zostanie wykorzystana do modernizacji czterech silników Caterpillar 3618 zamontowanych w siłowni Bencomo Express bez konieczności ich wymieniania na nowe jednostki napędowe.
Jest to pionierskie w skali międzynarodowej rozwiązanie, które może znaleźć zastosowanie w większości szybkich statków na całym świecie.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.