Pol-Eco-System 2016 - gazowe ciekawostki

Piotr Złoty
źródło: relacja własna
Dodany: 14.10.2016

 
Targi Pol-Eco-System 2016 zaprezentowały ekologiczne technologie wykorzystywane w wielu dziedzinach życia. Były wśród nich także rozwiązania wykorzystujące paliwa gazowe, które często w branży związanej z przeróbką odpadów stanowią produkt odpadowy.

 
Zasilany biometanem Volkswagen Scirocco fot. CNG-LNG.plZasilany biometanem Volkswagen Scirocco startujący w wyścigach Scirocco R Cup

Odpad ten w postaci biogazu zawierającego metan jest często uszlachetniany i wykorzystywany jako biometan w wielu dziedzinach, także w sporcie motorowym o czym mogliśmy się przekonać odwiedzając Strefę MetanuMiasteczku Ekologicznym na tegorocznych targach Pol-Eco-System 2016.

Scirocco R Cup to cykl wyścigów, w których rywalizują samochody Volkswagen Scirocco zasilane właśnie biometanem, popularyzując to rozwiązanie jako ekologiczny sposób napędu samochodów.

Gazowe Scirocco ma 2-litrowy silnik zasilany biometanem, który osiąga moc maksymalną 165 kW (225 KM) przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 275 Nm, który jest osiągany przy 3000 obr./min. Gazowy układ zasilania pozwala na chwilowe zwiększenie mocy silnika do 202 kW (275 KM).

Takim samochodem ścigała się Gosia Rdest, zawodniczka wywodząca się z kartingu (mistrzyni Polski z 2011 r.), która osiągała w tej dyscyplinie także sukcesy międzynarodowe. Obecnie ściga się w zawodach serii Audi Sport TT Cup, choć wcześniej miała także okazję jeździć gazowym Scirocco. Posłuchajcie jakie są jej wrażenia ze sportowej jazdy samochodem zasilanym gazem.

 

Ładowanie video...

 

Jak zwykle w Strefie Metanu pokazano także bardziej użytkowe rozwiązania wykorzystujące gaz ziemny w różnych postaciach (zdjęcia w galerii). Zaprezentowano gamę pojazdów Iveco. Był Daily zasilany CNG, a także Stralis LNG, w którym dla zwiększenia zasięgu zastosowano zbiorniki z gazem ziemnym w postaci skroplonej. Swoją ofertę prezentowała także firma ASF, dostawca przydomowych sprężarek gazu ziemnego oraz trzej konkurencyjni dostawcy gazu ziemnego CryogasGazprom Germania.i PGNiG.

Mieliśmy także okazję porozmawiać z przedstawicielem nowego dostawcy gazu ziemnego na polskim rynku jakim jest firma Tines Gas, która zamierza rozwijać sieć stacji CNG w Polsce.

 

Ładowanie video...

 

Obecna była także firma CARGAZ BIS, producent gazodieslowskich (CNG) instalacji zasilających do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla).

Nieco skromniej niż rok temu, lecz nadal bardzo licznie prezentowała się branża oferująca rozwiązania w dziedzinie kogeneracji, czyli skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej przy wykorzystaniu silników spalinowych zasilanych gazem ziemnym lub różnego rodzaju gazami zawierającymi metan, które często są niewykorzystywane (spalane w pochodniach lub po prostu uwalniane do atmosfery).

Stoisko firmy Mikrokogeneracja na Pol-Eco-System 2016fot. CNG-LNG.plStoisko firmy Mikrokogeneracja na Pol-Eco-System 2016

Nowym podmiotem w branży kogeneracji jest firma Mikrokogeneracja ze Starachowic. Sama firma jest nowa, choć dostawcą technologii jest znana od wielu lat firma NGV Autogas pana Marka Rudkowskiego z Krakowa.

Firma specjalizuje się w dostarczaniu agregatów kogeneracyjnych o mocach do 40 kW, czyli stosunkowo niewielkich urządzeń, które są przeznaczone do produkcji ciepła i energii elektrycznej na potrzeby niewielkich firm z gazu ziemnego, syngazu, biogazu lub gazu wysypiskowego.

Obecnie firma ma w ofercie 3 typoszeregi kogeneratorów o mocach: 10  kW mocy elektrycznej i 15 kW mocy cieplnej, 15 kW mocy elektrycznej i 22 kW mocy cieplnej oraz 18 kW mocy elektrycznej i 32 kW mocy cieplnej.

Urządzenia są produkowane w Polsce w oparciu i krajowe podzespoły, co pozwala na konkurowanie z droższymi tego typu rozwiązaniami oferowanymi przez inne firmy.

Jak widać w sektorze gazowym cały czas coś się dzieje. Czy jednak zacznie dziać się coś więcej, co spowoduje upowszechnienie tego rodzaju napędów w pojazdach komunalnych czy w transporcie publicznym jak zakładają plany rządowe?

Zobaczymy, miejmy nadzieję, że teraz nie poprzestaniemy tylko na założeniach i faktycznie w 2025 r. metan będzie dość powszechnie stosowanym paliwem silnikowym, zarówno w postaci sprężonej (CNG) jak i skroplonej (LNG), czego życzymy wszystkim zainteresowanym.


Good Przydatny artykuł (3)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie