Obecnie projektowany silnik Clarke'a-Braytona Mk II to druga wersja tej jednostki napędowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy jest to kolejny krok w kierunku znacznego zmniejszenia zużycia paliwa silników samochodów osobowych i użytkowych oraz w stacjonarnych jednostkach napędowych.
Budowany przez Motiv Engines silnik Clarke'a-Braytona to jednostka napędowa o zapłonie samoczynnym, zasilana w 100% gazem ziemnym i zbudowana w przeciwsobnym układzie konstrukcyjnym (bokser).
Jest to ważny krok w kierunku osiągnięcia naszego celu, jakim jest budowa najbardziej wydajnego na świecie silnika do samochodów osobowych i ciężarowych oraz zastosowań stacjonarnych. Poprawa sprawności i wykorzystanie gazu ziemnego sprawia, że silnik ten naturalnie dopasowuje się do spełnienia nadchodzących uregulowań w zakresie emisji gazów cieplarnianych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji.
Ed O'Malley, dyrektor Motiv Engines
Powietrze w silniku jest przemieszczane pomiędzy trzema równoległymi cylindrami, poczynając do średniego (na przekroju widoczny najwyżej). Dzięki takiej konstrukcji silnik dysponuje stopniem sprężania 56, a ciśnienie pod koniec suwu sprężania sięga 30 MPa.
Z uwagi na bardzo małą komorę spalania jednostka napędowa pracująca wg cyklu Clarke'a-Braytona charakteryzuje się minimalnymi stratami cieplnymi, co przekłada się na wysoką sprawność cieplną.
Niewielka powierzchnia tłoków w cylindrach, w których znajdują się komory spalania minimalizuje także siły występujące w łożyskach korbowych i główkach korbowodów w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi, w których udałoby się osiągnąć podobne ciśnienia. Do redukcji sił i tarcia w łożyskach głównych przyczynia się przeciwsobny układ konstrukcyjny silnika.
Temperatura spalin przed suwem wylotu spada praktycznie do temperatury otoczenia, co świadczy o bardzo dobrym wykorzystaniu energii zawartej w paliwie.
Przepływ gazów pomiędzy poszczególnym cylindrami następuje, kiedy ciśnienia po obu stronach zaworu są wyrównane. W ten sposób minimalizuje się straty pompowania i przedmuchy do skrzyni korbowej.
Moc silnika jest generowana w równych częściach w cylindrach: centralnym, w którym znajduje się komora spalania i największym (wydechowym). Wszystkie zwory są uruchamiane przez wałki rozrządu zamontowane na głowicach. Tłoki są wyposażone w konwencjonalne pierścienie: uszczelniające i zgarniające (olejowe).
Wykonanie głównych elementów konstrukcyjnych silnika zostało już zlecone w odlewni. Powinny być gotowane w ciągu kilku tygodni.
Jednostka napędowa będzie testowana w lecie 2014 r. w światowej sławy laboratorium silnikowym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.