Royal N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) świadczy usługi promowe między Den Helder i wyspą Texel od 1907 r. Większość z ponad 3100 akcjonariuszy to mieszkańcy wyspy Texel.
Każdego roku TESO przewozi na wyspę Texel 2 miliony pasażerów i około 600 tys. pojazdów z miasta Den Helder w kontynentalnej części Holandii.
Używa do tego celu m.in. zbudowanego w hiszpańskiej stoczni LaNaval Shipyard promu Texelstroom, który jest pierwszą jednostką, w której zastosowano zasilanie sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Ekologiczny napęd promu Texelstroom realizowany na CNG charakteryzuje się niższą emisją spalin oraz mniejszymi kosztami użytkowania.
Cees de Waal
dyrektor TESO
Pierwszy tydzień na CNG to dla nas kamień milowy. Dzięki wykorzystaniu CNG zredukujemy emisję szkodliwych substancji i podejmiemy ważny krok, aby uczynić transport bardziej zrównoważonym.
PitPoint jest niezależnym dostawcą paliw alternatywnych w Holandii, Belgii i Niemczech. Dostarcza czyste paliwa, w tym CNG (sprężony gaz ziemny), biometan, LNG (skroplony gaz ziemny), wodór (H2) i energię elektryczną dla klientów w transporcie drogowym i morskim.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Ten innowacyjny prom jest wynikiem współpracy pomiędzy TESO i wieloma partnerami. Jednym z nich był PitPoint - dostawca czystego paliwa. Oprócz TESO i PitPoint ten unikalny projekt został zrealizowany dzięki Lloyd's Register, C-Job, LaNaval, Compressor System Holland i Umoe.
Projekt miał dwojaki cel. Przede wszystkim uczynić statek tak trwałym, czystym i ekonomicznym, jak to jest możliwe, jednocześnie gwarantując bezpieczne i niezawodne połączenie z lądem.
Prom może być także zasilany biometanem, który jest jeszcze bardziej zrównoważony pod względem emisji CO2.
Dwie maszynownie
Dwustronny prom jest wyposażony w dwie niezależne maszynownie. Jedna jest wyposażona w dwa silniki Diesla - AngCab Belgian Corporation (ABC 12DZC). Drugą wyposażono w dwa silniki ABC 12DZD (dual fuel CNG). Wszystkie cztery silniki mają nominalną moc 2000 kW.
Dlaczego CNG?
Wybór paliwa do napędu promy częściowo opierał się na analizie praktycznych danych pochodzących ze stacji tankowania PitPoint dla CNG i LNG (skroplonego gazu ziemnego). Pozytywny wpływ na wyniki w zakresie ochrony środowiska wykazany w tej analizie był ważnym powodem, dla którego TESO rozważało do zastosowania w promie oba rodzaje gazu ziemnego.
Niezawodność operacyjna w połączeniu z logistyką dostaw i schematem żeglugowym ostatecznie przeważyły na korzyść CNG. Co więcej, wybór CNG umożliwi TESO przejście w przyszłości na biometan, który jest paliwem odnawialnym.
Unikalny projekt
W kanałach Amsterdamu wiele łodzi wycieczkowych jest zasilanych gazem ziemnym. Jednak projekt tej wielkości i skali, którego przedmiotem był statek mogący przewozić 340 samochodów i 1750 pasażerów był pierwszym tego typu w Europie.
W ramach projektu PitPoint przejął budowę i eksploatację stacji paliw CNG, która jest wykorzystywana do uzupełnienia zapasów paliwa promu Texelstroom. Dostarczany przez PitPoint gaz ziemny jest przesyłany do stacji bunkrowania na wyspie Texel przez rurociąg o długości 7 km. Na statku paliwo jest magazynowane w dwóch kontenerach zainstalowanych na górnym pokładzie.
Jan Theo Hoefakker
dyrektor zarządzający ds. transportu publicznego, Pitpoint
Ten rozległy projekt był w stanie odnieść sukces tylko dlatego, że wszystkie strony chciały wejść w całkowicie otwarty dialog, aby znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie. To był wyjątkowy projekt ze względu na przejrzystą komunikację i współpracę.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.