Do zasilania gazowego, z wykorzystaniem systemów Omnitek, dostosowano 2 silniki firmy Tedom, powstałej ”na gruzach” czeskiego Liaza. Są to jednostki napędowe, które zastosowano w układzie napędowym lokomotywy spalinowej w ramach programu pilotażowego prowadzonego przez czeskie koleje.
Silniki są certyfikowane zgodnie z normą emisji spalin Euro 5, EEV i każdy z nich dysponuje mocą 260 kW.
Oprócz Omniteka, który jest dostawcą gazowych układów zasilania silników, w projekt są zaangażowane: działający w Czechach kolejowy instytut badawczy (Výzkumný Ústav Železniční), firma Vitkovice Machinery Group (VMG) oraz producent silników Tedom.
Pilotażowy projekt ma wykazać ekonomiczne, środowiskowe i praktyczne zastosowania CNG dla transportu kolejowego. Szacuje się, że oszczędność w kosztach kosztach eksploatacji w stosunku do oleju napędowego będzie wynosić około 40%.
Cieszymy się, że w programie wybrano zasilanie silników gazem ziemnym z wykorzystaniem dedykowanej technologii Omnitek, która w porównaniu do rozwiązań dual fuel oferuje lesze wskaźniki ekonomiczne i niższą emisję spalin.
Werner Funk, prezes i dyrektor generalny Omnitek Engineering
W lokomotywie zastosowano wiązkę zbiorników CNG o średnicy 360 mm, których łączna pojemność geometryczna wynosi 3430 l. Mieszczą one około 530 kg CNG, co zapewnia zasięg w granicach 510 km.
Lokomotywa kursuje 3 razy dziennie między czeskimi miastami Opawą i Hlučínem.
Lokomotywa operuje ze stacji kolejowej Opawa Wschód, w której sąsiedztwie mamy zamiar zbudować stację sprężania gazu ziemnego. Stacja będzie ogólnie dostępna, dzięki czemu będzie także tankować samochody.
Martin Žák, dyrektor handlowy Vitkovice Machinery Group
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.