Zastosowanie technologii SPFI (Spark Plug Fuel Injector) daje jednak taką możliwość, nawet w warunkach adaptacji silnika do zasilania gazowego. Nazwa rozwiązania sporo o nim mówi. Na początek jednak trochę teorii.
Bezpośredni wtrysk paliwa...
… do komory spalania i występujący w jego trakcie efekt chłodzenia wskutek parowania paliwa zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia spalania stukowego, dzięki czemu można zwiększyć stopień sprężania i zastosować doładowanie.
Dodatkowym efektem zwiększenia stopnia sprężenia jest poprawa wymiany ładunku w cylindrze. Brak paliwa w kanałach dolotowych przy bezpośrednim wtrysku paliwa zwiększa współczynnik napełniania (można dostarczyć większą ilość paliwa do cylindra).
Czynniki te wpływają pozytywnie na sprawność silnika, której wartość zwiększa się. Przekłada się na możliwość uzyskiwania wyższych parametrów jednostki napędowej przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.
Wtrysk bezpośredni zwiększa także sprawność cieplną silnika przez odpowiednie uwarstwienie ładunku w komorze spalania. W różnych jej rejonach mieszanka paliwowo-powietrzna ma różny współczynnik lambda, warunkujący zdolność do zapłonu. Mieszanka o składzie stechiometrycznym jest zgromadzona wokół świecy zapłonowej. Jest ona otoczona przez warstwę powietrza, która tworzy barierę termiczną ograniczającą przepływ ciepła do ścianek komory spalania, co skutkuje właśnie zwiększeniem sprawności cieplnej.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.