Konstrukcja autobusu bazuje na konwencjonalnie napędzanym modelu Scania N 280 UD4x2EB. Wersję gazową wyposażono jednak w dedykowany silnik metanowy typu OC09 101, który ma 9 l pojemności skokowej, 5 cylindrów i spełnia normę emisji spalin Euro 6, a siłę napędową przez siebie wytwarzaną przekazuje na koła za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni ZF EcoLife. Jednostka legitymuje się mocą 280 KM osiąganą przy 1900 obr/min i momentem obrotowym o wartości 1350 Nm w zakresie 1000-1400 obr/min. W celu sprostania wymaganiom normy Euro 6 układ wydechowy wyposażono w katalizator trójdrożny i układ recyrkulacji spalin (EGR), jednak dzięki zastosowaniu czystego z natury metanu jako paliwa zbędny okazał się system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Tankowany biogazem, silnik nowego autobusu obniża emisję dwutlenku węgla w ujęciu well-to-wheel aż o 90%.
Podwozie pionierskiego pojazdu zostało wykonane przez firmy Vehicle Integration Limited i Leyland, we współpracy ze szwedzkim matecznikiem Scanii i firmą Alexander Dennis Limited (ADL). Teraz trafi ono do zakładu ADL w Falkirk, gdzie nastąpi zamontowanie nadwozia (typu Enviro 400MMC). Pojazd będzie w pełni gotowy pod koniec wiosny 2016 r., a zaraz po ukończeniu budowy ruszy w demonstracyjną trasę objazdową po Wielkiej Brytanii. Spodziewamy się, że przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w całym kraju z miejsca zakochają się w metanowym „piętrusie”.
Dzięki bardzo niskiej emisji spalin i cichej pracy nasz autobus jest wyjątkowo atrakcyjną propozycją dla brytyjskich przewoźników. Nasz program demonstracyjny jeszcze nie ruszył, a już cieszy się znacznym zainteresowaniem. Wspierać go będzie nasz partner, Roadgas, który zapewni mobilną stację tankowania podczas podróży autobusu po kraju.
Mark Oliver, dyrektor ds. sprzedaży flotowej, Scania (Great Britain) Limited
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.