Średnie i ciężkie pojazdy użytkowe
Systemy jednopaliwowe
Najczęściej są zasilane wyłącznie gazem ziemnym i są głównie wykorzystywane w pojazdach poruszających się miastach (komunikacja miejska, dystrybucja i sektor komunalny). Silniki takich pojazdów klasycznymi jednostkami napędowymi o zapłonie iskrowym, które jednak najczęściej bazują na konstrukcji silników Diesla.
Motronic ME7-GAS1
Układ zasilania Motronic ME7-GAS1 jest wykorzystywany w silnikach MAN. Zasadniczym zespołem układu jest jednostka mieszająca (elektronicznie sterowany mieszalnik, tzw. „jeż”). W niej znajduje się także blok elektronicznie sterowanej przepustnicy, w którym umieszczono czujniki ciśnienia i temperatury gazu. System jest montowany na początku układu dolotowego, zapewniając bardzo dobre wymieszanie gazu z powietrzem (bardzo ważne w jednostkach napędowych zasilanych mieszankami ubogimi). Na obwodzie jednostki mieszającej zamontowano 12 wtryskiwaczy, które znajdują się w dwóch prostopadłych do siebie płaszczyznach (po 3 naprzeciw siebie). Gazowy układ zasilania korzysta z wielu czujników zamontowanych w jednostce napędowej (czujnik fazy silnika, prędkości obrotowej, temperatury powietrza doładowującego, ciśnienia doładowania, temperatury cieczy chłodzącej, spalania stukowego, temperatury spalin, przepływomierz powietrza oraz 2 sondy lambda. W przypadku silników doładowanych dodatkowo jest to zawór upustowy turbosprężarki.
System Motronic ME7-GAS1 jest z powodzeniem stosowany w silnikach MAN zasilanych gazem ziemnym oraz LPG.
Systemy dwupaliwowe (gazodiesel)
Te systemy są także dedykowane do ciężkich pojazdów użytkowych. Ich działanie polega na dotrysku gazu do układu dolotowego silnika o zapłonie samoczynnym przy jednoczesnym ograniczeniu dawki oleju napędowego. Umożliwiają one zastąpienie nawet 97% oleju napędowego gazem ziemnym. Wtryskiwana do komór spalania niewielka dawka oleju napędowego służy zainicjowaniu spalania zasadniczej dawki gazu, jednostka napędowa cały czas pozostaje silnikiem Diesla.
Bosch DG Flex
System jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem o takiej nazwie był opracowany z przeznaczeniem na rynki południowoamerykańskie. Pozwala on na zastąpienie do 85% oleju napędowego gazem ziemnym. Resztę dawki paliwa nadal stanowi olej napędowy, który wtryskiwany do komór spalania inicjuje zapłon gazu. Oprócz obniżenia kosztów eksploatacji system pozwala na zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin (tlenków azotu i cząstek stałych). Adaptacja silnika do zasilania gazem wymaga zastosowania dodatkowych elementów (m.in. przepustnicy i wtryskiwacza gazu) oraz zestawu niezbędnych czujników.
Pojazdy lekkie
Gazowe systemy zasilania w takich pojazdach są najczęściej dwupaliwowe i bazują na benzynowych silnikach o zapłonie iskrowym.
Bosch NG-Motronic
Sterowniki NG-Motronic są stosowane w dwupaliwowych (benzynowo-gazowych) układach zasilania, integrując w sobie funkcje sterowania wtryskiwaczami benzynowymi i gazowymi. Samochód ma dzięki temu jeden sterownik a wiązki elektryczne nie muszą być dublowane.
Wtryskiwacze CNG
Oferowane przez Bosch wtryskiwacze gazu ziemnego NGI2 charakteryzują się dużą wydajnością, dzięki czemu mogą być stosowane w jednostkach napędowych o dużych rozpiętościach mocy. Są wykorzystywane w gazowych układach zasilania pojazdów ciężkich jak i samochodów osobowych.
Podsumowanie
Dokonania firmy Bosch w zakresie gazowych systemów zasilania świadczą o tym, że paliwa gazowe są tak samo wartościowymi nośnikami energii jak klasyczne paliwa silnikowe, a odpowiednie ich wykorzystanie pozwala na ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin bez stosowania coraz bardziej skomplikowanych metod ich obróbki.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.