Tam właśnie powstał system Omegas Dual Fuel firmy Landi Renzo, który w odróżnieniu instalacji gazodiesla oferowanych na naszym rynku wykorzystuje gaz ziemny. System sterowania instalacją działa w taki sposób, że metan może być podawany w różnych warunkach pracy silnika.
Nowy Omegas nie wymaga żadnych ingerencji w silnik i jego układ paliwowy, metan jest wtryskiwany w pobliże zaworów dolotowych każdego z cylindrów. Jego zapłon jest inicjowany od ulegającego samozapłonowi oleju napędowego, co jest istotą działania silnika Diesla.
Silnik wyposażony w instalację Landi Renzo Omegas Dual Fuel ogranicza koszty eksploatacji związane z paliwem. Dodatkowo zmniejsza się emitowany przez jednostkę napędową hałas, a paliwo spala się znacznie dokładniej, czego wynikiem jest znacznie zmniejszona emisja cząstek stałych.
System Omegas Dual Fuel w celu doboru odpowiedniej dawki paliwa gazowego może korzystać z parametrów dostępnych w magistrali CAN układu diagnostyki pokładowej OBD II.
Na razie dostępne są dwie kompletacje systemu Omegas Dual Fuel. Obie do silników Fiata 1,9 JTD (120 i 105 KM) stosowanych w Doblo (kod silnika 223B1000) i Bravo (192A8000).
Według Landi Renzo konwertowany do zasilania gazowego samochód Fiat Bravo 1,9 JTD zużywa 3,48 l oleju napędowego i 2,53 m3 (1,9 kg) gazu ziemnego na każde 100 km, co oznacza, że udział gazu w zużyciu paliwa przez samochód wynosi około 40% (przy założeniu zużycia samego oleju napędowego na poziomie 5,8 l/100 km). Takie proporcje obu paliw są utrzymywane w zakresie pomiędzy 1200 a 3200 obr./min. Zarówno powyżej jak i poniżej tych wartości silnik jest zasilany wyłącznie olejem napędowym.
Zasięg samochodu Bravo zasilanego dwupaliwowo wynosi 1257 km, czyli w stosunku do wersji dieslowskiej zwiększa się o ponad 250 km. W samochodzie wykorzystuje się zbiornik CNG o pojemności wodnej 60 l, który może pomieścić blisko 20 m3 (15 kg) sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego.
Biorąc pod uwagę obowiązujące na polskim rynku ceny oleju napędowego i CNG koszt eksploatacji tego pojazdu na odcinku 100 km wynosi 27,73 zł, zatem oszczędność na każdych 100 km wynosi w naszych realiach 5,5 zł (przejechanie 100 km na samym oleju napędowym kosztuje 33,23 zł).
Jeszcze większe oszczędności uzyskuje się w emisji szkodliwych składników spalin. Emisja CO2 spada o około 15%, a cząstek stałych o 60%, czyli spaliny silnika Diesla, które oficjalnie zostały uznane za rakotwórcze (raport WHO) stają się bardziej przyjazne, co może w znacznym stopniu poprawić komfort życia w aglomeracjach miejskich.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.