Żaden samochód nie chce dziś być „kolejny”, każdy woli być w czymś pierwszy. Nie inaczej jest z Caddy TGI, którego producent zaanonsował jako pierwszego vana łączącego silnik zasilany sprężonym gazem ziemnym i dwusprzęgłową skrzynię biegów. Ani to rewolucja, ani rekord świata, ale skoro Volkswagen twierdzi, że nigdy wcześniej te elementy nie pojawiały się razem w jednym vanie, to wierzymy mu na słowo. Tyle wygrać...
Pod maską niespodzianek już jakby mniej – silnik 1,4 TSI o mocy 110 KM, który znamy już z Golfa TGI BlueMotion, Seata Leona TGI i Skody Octavii GreenTec i Audi A3 g-tron. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm, a skorzystać z niego można w szerokim zakresie prędkości obrotowych (1500-3500 obr/min), a więc kierowcy przyzwyczajeni do silników Diesla w samochodach tej klasy powinni poczuć się swojsko. Głowicę, tłoki, zawory, gniazda i wał korbowy wzmocniono pod kątem zasilania gazowego.
Zbiorniki CNG zamontowane w Caddy (pod podwoziem, bez naruszania przestrzeni ładunkowej) mieszczą 26 kg paliwa w wersji standardowej oraz 37 kg w odmianie Maxi. Zbiornik benzyny w obu przypadkach został zredukowany do rezerwowych 13 l. Według deklaracji producenta, które należy potraktować z przymrużeniem oka, „Caddylac” w wersji TGI BlueMotion spożywa od 4,1 kg/5,5 m3 do 4,3 kg/5,7 m3 CNG/100 km (odpowiednio, w wersji standardowej i Maxi), co przekłada się na zasięg od 630 do 860 km i emisję CO2 od 112 (123) do 116 (126) g/km (wersja standardowa i Maxi, w nawiasach wartości dla odmian ze skrzynią DSG).
Premiera metanowego Caddy została zaplanowana na początek marca 2016 r., podczas salonu w Genewie, natomiast do salonów dealerskich auto zawita trzy miesiące później, w czerwcu. Wersja dostawcza będzie w Niemczech kosztować od niespełna 23 tys. euro za wersję ze skrzynią ręczną do 25 tys. euro za odmianę z przekładnią DSG, natomiast osobowe Caddy wyceniono na 23425-25448 euro (skrzynia ręczna/DSG). W Polsce auto będzie niestety rzadkim widokiem.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.