Może nie do końca nową, lecz z pewnością w zasilanym CNG Caddy EcoFuel dotychczas nie stosowaną.
Mowa oczywiście o silniku 1,4 I TGI, który jest powszechnie stosowany w innych gazowych wersjach samochodów Grupy Volkswagena (Volskwagenie Golfie TGI BlueMotion, Seacie Leonie TGI czy Skodzie Octavii G-TEC).
Silnik 1.4 I TGI o mocy 110 KM bazuje na uznanej jednostce napędowej 1.4 TSI, wielokrotnie nagradzanej tytułem Engine of the Year.
Z uwagi na specyfikę gazu ziemnego silnik 1,4 I TGI jest do niego specjalnie dostosowany.
Wysoka liczba oktanowa gazu ziemnego, której wartość sięga 130, wcześniejszy zapłon (większy kąt wyprzedzenia zapłonu), pozwalający w pełni wykorzystać potencjał paliwa gazowego, powodują, że silnik 1.4 I TGI jest bardziej obciążony, zarówno mechanicznie, z uwagi na wyższe ciśnienia, jak i cieplnie (z uwagi na wyższe temperatury), niż zasilana tradycyjnymi paliwami jednostka napędowa.
Wysokie obciążenia cieplne w silniku 1.4 I TGI skutkują zmianami dokonanymi w układzie zaworowym. Zawory dolotowe i wylotowe są wykonane z innych materiałów, podobnie jak umieszczone w głowicy prowadnice zaworowe i gniazda, które są dostosowane do innych, mniejszych (w porównaniu z benzyną), własności smarnych paliw gazowych.
Nowy 1.4 I TGI, następca popularnego Caddy EcoFuel, zużywa jedynie 4,1 kg gazu ziemnego na 100 km. Dzięki downsizingowi i turbosprężarce uzyskuje on większą moc niż poprzednik, zużywając przy tym do 28% mniej paliwa. Te parametry służą wszystkim, zarówno środowisku naturalnemu, jak i portfelowi właściciela.
dr Eckhard Scholz, prezes zarządu Volkswagen Samochody Użytkowe
Trzonki zaworów silnika 1.4 I TGI są poddawane procesowi azotowania, co oprócz zwiększenia twardości i odporności na zużycie powoduje, że są one odporne na wysokie temperatury, rzędu 500ºC.
Grzybki zaworów i gniazda zaworowe są wzmocnione z wykorzystaniem materiałów spiekanych, odpornych na zużycie i wysokie temperatury.
Ceny nowego Caddy w Polsce będą ogłoszone w kwietniu 2015 r. Wtedy też rozpocznie się zbieranie zamówień na ten pojazd. Trafi on do polskich salonów w trzecim kwartale 2015 r.
W gazowym układzie zasilania silnika 1.4 I TGI stosuje się dwustopniowy regulator, który obniża wartość ciśnienia gazu ziemnego z 200 bar (pod takim ciśnieniem jest on przechowywany w butlach) do 20-25 bar (w pierwszym stopniu redukcji), a następnie do 5-9 bar (w drugim stopniu). Pod takim ciśnieniem paliwo gazowe jest kierowane do wtryskiwaczy. Regulator ciśnienia jest oczywiście ogrzewany cieczą z układu chłodzenia silnika.
W stosunku do silnika benzynowego, wersja 1.4 I TGI ma zmieniony kolektor dolotowy, w którym przewidziano gniazda do zamontowania wtryskiwaczy gazu ziemnego. W przeciwieństwie do wtryskiwaczy benzynowych, które w tym silniku dawkują paliwo wprost do komór spalania, wtryskiwacze gazowe, umieszczone w kolektorze dolotowym, podają gaz ziemny w pobliże zaworów dolotowych (jak w wielopunktowym, pośrednim wtrysku benzyny).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.