Nowocześnie wyglądający Solcity 12 oferuje pasażerom od 33 do 37 miejsc siedzących oraz oczywiście niską podłogę w środkowej części. Producent wytwarza ten model w wersjach z dwiema lub trzema parami drzwi. Autobus wyróżnia się niewielką jak na swoje gabaryty masą, wynoszącą 9,4-9,9 t, a więc przeciętnie o 1 t mniej niż porównywalne pojazdy konkurencyjne. Przekłada się to na większe możliwości przewozowe - w sumie Solcity pomieści od 109 do 119 osób. Tak znaczną redukcję wagi uzyskano dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji nadwozia. Przy budowie szkieletu zrezygnowano z profili zamkniętych na rzecz ceowników, a w miejscach mniej podatnych na obciążenia wykonano perforację elementów nośnych.
Debiutujący w Niemczech Solbus miał pod maską amerykański silnik Cummins ISLGeEV 320, dysponujący mocą 320 KM, opracowany pod kątem zasilania płynnym gazem ziemnym. Paliwo jest przechowywane w zbiornikach kriogenicznych, opracowanych wspólnie z firmą Chart Ferox. Zasięg Solcity 12 wynosi 500 km, a tankowanie trwa zaledwie 10 minut (poza pierwszym, poprzedzonym czyszczeniem i chłodzeniem instalacji). LNG eliminuje konieczność montowania wysokociśnieniowych butli dachowych, zmiana stanu skupienia gazu skutkuje zaś jego dokładniejszym oczyszczeniem i poprawą wartości energetycznej.
Już w tym roku ma rozpocząć się produkcja LNG w Polsce (obecnie trzeba go importować, bo choć gazu ziemnego mamy pod dostatkiem, nie jest skraplany na miejscu) oraz rozbudowa infrastruktury do tankowania. Zajmie się tym firma LNG Silesia. Niewykluczone, że źródłem surowca będą nie tylko naturalne złoża kopalne, ale także odnawialny biogaz i metan z kopalń. Pozwoliłoby to na częściowe przynajmniej uniezależnienie Polski od importowanego gazu oraz na rozwój zainteresowania technologią LNG w naszym kraju. Póki to nie nastąpi, „czystymi” Solbusami jeździć będą np. Norwegowie, ale niekoniecznie my sami. Na pewno będą zadowoleni z naszych autobusów, ale wolelibyśmy jak najszybciej uzyskać możliwość cieszenia się ich zaletami osobiście.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.