Saab dopiero co wywinął się z uścisków Ponurego Żniwiarza, a już zasypuje świat pomysłami na nowe modele. Wiadomo - dynamiczny rozwój to najlepsza recepta na uniknięcie kłopotów w przyszłości. Nim jednak rynek zaleją całkiem świeże propozycje, Szwedzi rozwijają paletę wersji aut już dostępnych. Oto niewybredna odmiana popularnego 9-3.
Jak nietrudno zgadnąć, Trifuel może być zasilany trzema rodzajami paliw, oczywiście nie jednocześnie. Osiągnięto to poprzez montaż instalacji CNG w samochodzie, którego silnik już wcześniej przystosowano do spalania bioetanolu, u naszych północnych sąsiadów stosunkowo powszechnego i łatwo dostępnego. Warto też w tym miejscu doprecyzować, że CNG sensu stricto prawdopodobnie rzadko gościć będzie w zbiornikach nowego 9-3, ponieważ sprężony metan sprzedawany w ojczyźnie Abby i Roxette nie pochodzi ze złóż naturalnych, lecz jest wytwarzany z biomasy. Jeżeli „ na upartego” uznamy gaz ziemny i CBG (compressed biogas) za odrębne paliwa, możemy nawet przechrzcić nowego Saaba na Quadrafuel. Chociaż trochę to naciągane.
Co ciekawe, auto zyskuje na mocy przy zasilaniu paliwami alternatywnymi, natomiast słabnie po przełączeniu na benzynę. Dodatkowy zastrzyk „poweru” nie jest bardzo znaczący (ze standardowych w znanym silniku 1,8 150 KM na „bezołowiowej” do 175 KM na gazie i E85), ale na tyle wyraźny, by móc przypuszczać, że został świadomie zaaplikowany przez inżynierów na etapie konstruowania zespołu napędowego. Być może chodzi o to, żeby kierowcy mieli motywację (w postaci lepszych osiągów) do regularnego uzupełniania zapasu tańszych i bardziej ekologicznych źródeł energii? Taki zabieg stosuje np. Iveco w modelu Daily Natural Power, który na benzynie jeździ tylko w trybie awaryjnym, „dojazdowym”.
Produkcja modelu Trifuel już ruszyła, jednak na razie uruchomiono ją w fazie testowej, w ramach której powstanie 100 egzemplarzy. 82 z nich już sprzedano - trafiły w ręce samorządów regionu Västra Götaland, gdzie świecą przykładem potencjalnym nabywcom prywatnym. Producent jest przygotowany na szybki wzrost zapotrzebowania na „wszystkopijące” auta i zapowiada, że w ciągu 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia sprzedaży będzie w stanie dostarczać kilka tysięcy sztuk „dziewięć-trójek” Trifuel rocznie. Spodziewamy się, że problemów ze zbytem tych ciekawych aut nie będzie problemu i to nawet pomimo faktu, że benzynowo-etanolowo-gazowy Saab powstaje tylko w jednej odmianie nadwozia - jako atrakcyjne i dynamicznie stylizowane Sportcombi. Chciałoby się sprowadzić taki uniwersalny pojazd do Polski, tylko... gdzie go tankować?
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.