Po doświadczeniach związanych z eksploatacją pierwszej generacji systemów jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem DegaMix, Elpigaz właśnie wprowadza na rynek kolejną wersję tej instalacji. Nowy system jest w stanie dużo bardziej precyzyjnie dawkować paliwo, co w połączeniu z możliwością emulacji sygnału czujnika ciśnienia w listwie wtryskowej dieslowskiej aparatury paliwowej pozwala na znaczne zwiększenie udziału paliwa gazowego w dostarczanej do komór spalania mieszaninie oleju napędowego i gazu.
Dodatkowo, stosując zamiast odparowanego LPG gaz ziemny można udział paliwa gazowego zwiększyć nawet do 40%. Taki stopień zastąpienia oleju napędowego tańszym gazem powoduje, że inwestycja w gazowy układ zasilania do silnika Diesla zaczyna być atrakcyjna nie tylko dla użytkowników samochodów ciężarowych.
Właśnie wśród kierowców mniejszych pojazdów (dostawczych i osobowych) firma Elpigaz upatruje klientów nowego systemu - DegaMix II. Pod kątem takich właśnie użytkowników przygotowano także samochód demonstracyjny.
Skoda Praktik
Użytkowa odmiana Roomstera została wyposażona w 90-konny (66 kW) silnik 1,6 TDI. Osiąga on moc maksymalną przy 4200 obr./min., a jego moment obrotowy o wartości 230 Nm jest dostępny już od 1500 obr./min.
Układ zasilania gazowego …
… DegaMix II, który zastosowano Praktiku był skonfigurowany w taki sposób, aby uzyskiwać najwyższą oszczędność (największy stopień zastąpienia oleju napędowego gazem). Sterownik systemu jest homologowany wg regulaminu 67 R01 i 110 EKG ONZ, zatem może być używany w układach zasilania wykorzystujących LPG i CNG. W tym przypadku mamy do czynienia z instalacją CNG.
Reduktor
Za redukcję ciśnienia gazu ziemnego w instalacji odpowiada reduktor AT12 firmy Tomasetto. Jest to reduktor dwustopniowy zapewniający stałe ciśnienie zasilania wtryskiwaczy bez względu na zapotrzebowanie silnika na paliwo. Jego wartość można regulować w zakresie od 1 do 2,5 bara w stosunku do ciśnienia panującego w kolektorze dolotowym.
Wydajność reduktora pozwala zasilać silniki o mocach do 250 KM.
Wtryskiwacze I-plus
Gaz ziemny pod zredukowanym ciśnieniem trafia do filtra, z którego jest kierowany do dwóch wtryskiwaczy I-plus, które za pośrednictwem skośnie zamontowanych w kolektorze dysz dostarczają do niego paliwo.
Wtryskiwacze te zamiast tłoczków wykorzystują lekkie talerzyki. Dzięki temu wtryskiwacze I-plus otwierają się bardzo szybko (krótki czas otwarcia), a specjalna konstrukcja gwarantuje minimalne zużycie mechaniczne elementów wewnętrznych, co przekłada się na ich dużą trwałość, którą producent określa na 90 tys. km (do pierwszej obsługi).
Zbiornik gazu ziemnego
Sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w jednym zbiorniku zamontowanym w przestrzeni ładunkowej. Został on zamontowany wzdłuż pojazdu, za fotelem kierowcy.
Zbiornik o pojemności geometrycznej 50 l pozwalał na zatankowanie około 12 m3 sprężonego gazu ziemnego.
Był on wyposażony w zawór zespolony zawierający następujące elementy:
Strategia działania DegaMix II
DegaMix II, będący produkowaną przez AEB dla Elpigazu specjalną wersją sterownika MP 48 DF (Dual Fuel) oprócz sterowania 2 wtryskiwaczami gazu jest w stanie przetwarzać sygnał z czujnika ciśnienia oleju napędowego i kierować go do sterownika silnika. Dzięki temu sterownik dieslowski zmniejsza dawkowanie oleju napędowego, którego niedobór jest uzupełniany tańszym paliwem gazowym. Właśnie taka strategia działania systemu pozwala na uzyskiwanie dużych stopni zastąpienia oleju napędowego gazem.
System DegaMix II ma jedną, w porównaniu z poprzednią wersją, wadę. Jest przystosowany do współpracy tylko z silnikami Diesla, w których układach zasilania stosowany jest system common rail.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.