Zaproszony przez CNG Forum, uczestniczyłem w prezentacji samochodów specjalnych MB, w głównej siedzibie Mercedes-Benz w Warszawie. Już przy wejściu rzucał się w oczy Mercedes Sprinter NGT. Godny polecenia w naszych warunkach, gdyż w odróżnieniu od oferowanych wcześniej pojazdów dostawczych zasilanych sprężonym gazem ziemnym proponowany jest w wersji dwupaliwowej. W informacji technicznej poinformowano o możliwości uzyskania przebiegu na CNG rzędu 470 km, oraz kolejnych 730 km na benzynie bezołowiowej. Wydaje się zatem, że nie trzeba go reklamować, a ci, którzy znają zalety paliwa CNG, chętnie wyposażą w takie pojazdy swoją flotę. Oby cena tego pojazdu (109 lub 116 tys. zł, zależnie od wersji) i jego ekologiczne zalety zostały wsparte dofinansowaniem przyznanym za niską emisję produktów spalania.
Poproszeni na salę, gdzie odbywały się prezentacje, zobaczyliśmy stół konferencyjny zarośnięty wiązami chińskimi. Tło do nich stanowiła skrzynia ładunkowa Mercedes-Benz Econic gdzie na niebieskim tle (błękitne paliwo) umieszczono napis Eko logiczny wybór.
Ten model, przeznaczony dla transportu dystrybucyjnego, jest jednopaliwowcem. Paliwo to CNG. Dla tych, co mają stacje w zasięgu, ma zalety, ci, którzy o stacjach tego paliwa dowiadują się tylko z prasy, posiada tylko wady. Chcielibyśmy, aby takie pojazdy zagościły na stałe na naszych ulicach. Przede wszystkim dlatego, że rura wydechowa, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, jest w kolorze materiału, z jakiego ją wykonano. Brak dymienia to wystarczający argument za tym, aby popierać ten typ zasilania. Zdjęcia nie udało się wykonać, gdyż wydech zamontowany jest ponad kabiną kierowcy, a próby wykonania zdjęcia z poziomu gruntu dawały cień, który upodabniał się do cząstek sadzy.
Demonstrowano jeszcze jednego Mercedes-Benz Econic zasilanego CNG z zabudową komunalną, jako pojazd przeznaczony do wywozu odpadów stałych. W obu przypadkach ewentualni nabywcy mogą oczekiwać redukcji kosztów paliwa o jedną trzecią w stosunku do ON. Sprawdzić mogą to na testach.
Rozmawiałem przy innej okazji z kierującymi tym pojazdem pracownikami przedsiębiorstw świadczących usługi oczyszczania miast, którzy cenili komfort przygotowanego przez Mercedes-Benz stanowiska pracy. Rama samochodu w części przedniej opuszczona jest ku dołowi co pozwala na łatwiejszy dostęp kierowcy do kabiny podczas wsiadania i wysiadania. CNG to paliwo, które sprawia, że silnik pracuje ciszej, zatem kierowca odczuwa mniejsze zmęczenie podczas jazdy. Odpowiednio 130 oktanów, które można przypisać CNG, wprawia w mniejsze drgania kabinę, co też jest nie bez znaczenia dla osób pracujących we wnętrzu tej kabiny.
Dobrze, że pojawiają się w ofercie krajowej takie pojazdy, szkoda, że nadal tak jest ich tak niewiele.
Jednak w zetknięciu ze znikomą wciąż możliwością ich tankowania należy sądzić, że promowane rozwiązania będą niestety w obrębie istniejących już stacji CNG. Chyba, że zakupowi kilku takich samochodów będzie towarzyszyła budowa nowych stacji tankowania gazu ziemnego.
Mercedes-Benz Econic NGT powinien poruszać się głównie wokół stacji. Jego zasięg deklarowany przy pełnym zatankowaniu to 400 km. Wystarczający zatem do obsługi dużych aglomeracji miejskich, tym bardziej, że nie pochodzi z segmentu dedykowanemu komunikacji dalekobieżnej, a właśnie obsłudze regionalnej.
Zasięg taki osiąga dzięki paliwu zgromadzonemu w 8 butlach o wodnej pojemności 80 litrów każda. Jednak do oferty trafiły również wersje, gdzie łączna pojemność wszystkich zbiorników wynosi nie tylko 640 l, ale 1120 l, lub 560 l. Te z kolei są montowane już poza fabryką.
Zbiorniki CNG można eksploatować przez 20 lat zgodnie z informacją, jaką na nich umieszczono. Niestety traktowane są podobnie jak urządzenia np. dźwigowe i jako takie objęte są przeglądami poza siecią Mercedes-Benz.
W Mercedes-Benz powołano grupę czteroosobową, która zajmuje się samochodami specjalnymi. Napędzane CNG Mercedes-Benz Econic i Sprinter są w tym segmencie. Na szkoleniu podkreślono w sposób bardzo widoczny ich ekologiczne zalety. Trzymamy kciuki za wprowadzanie ekologii do naszego kraju i pomysłów, które pomogą zapewnić przystępną cenę oraz dotacje dla przyszłych użytkowników pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.