Mercedes Benz Sprinter jest produkowany od 1995 r. jako następca modelu T1. Pierwsza generacja tego pojazdu już w 1997 r. doczekała się wersji zasilanej gazem ziemnym. Zgodnie z panującym wtedy trendem, był to pojazd wyposażony w silnik jednopaliwowy, zasilany wyłącznie gazem ziemnym.
Do jego napędu wykorzystywano jednostkę napędową powstałą na bazie silnika benzynowego o pojemności skokowej 2295 cm3. Od 2003 r. silnik był dostępny z nowoczesnym systemem zasilania wykorzystującym sekwencyjny wtrysk gazu ziemnego. Pozwalało to na osiągnięcie mocy 95 kW (125 KM) przy 5400 obr./min. oraz maksymalnej wartości momentu obrotowego 185 Nm, dostępnej w zakresie 3300-4500 obr./min. Silnik w wersji benzynowej osiągał 105 kW (143 KM) przy 5000 obr./min i moment 215 Nm w zakresie 3200-4700 obr./min. Jak widać, parametry silnika gazowego różnią się znacznie od uzyskiwanych przez ten sam silnik zasilany benzyną.
Nowa generacja Sprintera, która pojawiała się w 2006 r., również w dwa lata po debiucie doczekała się wersji NGT (Natural Gas Technology). Gama pojazdów zasilanych gazem ziemnym obejmuje samochody 3,5- i 5-tonowe z możliwością pracy w zestawie z 2-tonową przyczepą. Na krótszym (3365 mm) rozstawie osi budowane są furgony z trzema wysokościami dachu oraz kombi (towarowo-osobowe) ze standardowym i wysokim dachem (DMC 3,5 t) i podwozia pod zabudowę z kabiną pojedynczą (3,5 i 5 t). W wersji o rozstawie osi 4325 mm oferuje się dwa furgony w wersji NGT (z dachem wysokim i super wysokim) oraz podwozia (3,5 i 5 t DMC).
Wszystkie Sprintery NGT są napędzane znaną z poprzedniej generacji E-Klasy jednostką napędową z mechanicznym doładowaniem, która przy pojemności skokowej 1796 cm3 i stopniu sprężania 9,3 zapewnia moc 115 kW (156 KM) przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie 3000-4000 obr./min. Rozrząd silnika jest wyposażony w cztery zawory w każdym cylindrze, co zapewnia znakomite napełnianie i wymianę ładunku. Sekwencyjny układ wtryskowy może podawać do komór układu dolotowego (w pobliże zaworów) gaz ziemny lub biogaz.
Silnik jest dostępny w odmianach Euro 4 i EEV. Emisja CO2 tego drugiego w zależności od wersji wynosi 254-263 g/km przy zastosowaniu w układzie napędowym ręcznie sterowanej, 6-biegowej skrzyni przekładniowej i 240-249 g/km dla 5-biegowej skrzyni automatycznej, która w większości wersji jest wyposażeniem opcjonalnym (standard w Sprinterze NGT kombi). Zużycie gazu ziemnego wynosi dla samochodu ze skrzynią ręczną (miasto; poza miastem; średnio) 17,4-17,8; 9,5-9,9; 12,4-12,8 m3/100 km (13-13,3; 7,1-7,4; 9,3-9,6 kg/100 km) i odpowiednio dla pojazdu ze skrzynią automatyczną 15,5-16,0; 9,5-9,9; 11,8-12,2 m3/100 km (11,6-12,0; 7,1-7,4; 8,8-9,1 kg/100 km). Jak widać, współczesne automatyczne skrzynie przekładniowe powodują zmniejszenie zużycia paliwa, a praca zespołów układu przeniesienia napędu odbywa się bez przeciążeń wynikających z nieumiejętnego doboru przełożeń, co przyczynia się do zwiększenia ich trwałości.
Zastosowanie dwupaliwowej jednostki napędowej uniezależnia użytkownika od sieci stacji tankowania, która w poszczególnych krajach jest w różnym stopniu rozwinięta. Wersja Euro 4 oferowana na polskim rynku jest wyposażona w pełnowymiarowy zbiornik benzyny o pojemności 100 dm3, co zapewnia zasięg na obu paliwach do 1200 km.
Zbiorniki sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego znajdują się w przestrzeni podwozia. Nie ogranicza to, jakże ważnej, pojemności ładowni w furgonach oraz ułatwia montaż zabudowy w podwoziach.
Standardowo używa się trzech zbiorników montowanych wzdłużnie w części środkowej pojazdu (dwa z prawej strony i jeden na lewej podłużnicy obok zbiornika benzyny). W pojazdach o DMC 3,5 t (furgon, kombi) mają one pojemność geometryczną 115 dm3 (25, 42 i 48 dm3). Ich masa wynosi 165 kg. Taka pojemność zbiorników pozwalana zatankowanie 18 kg CNG. Wyposażeniem opcjonalnym są zbiorniki montowane na tylnym zwisie. Są to 3 butle o pojemności 28 dm3 każda (łącznie 84 dm3), które pozwalają na zmagazynowanie dodatkowych 13 kg gazu ziemnego. Testowany samochód był wyposażony w taki właśnie zestaw butli, których łączna pojemność wynosiła 199 dm3, umożliwiając zatankowanie 33 kg gazu. Samochód z taką „baterią” ma zasięg około 330 km na gazie i 1070 km z wykorzystaniem obu paliw.
W podwoziach (DMC 3,5 t) także montuje się 3 zbiorniki (1 x 42 dm3 i 2 x 84 dm3) o łącznej pojemności 210 dm3. Ich masa wynosi 268 kg. Można w nich zmagazynować 33 kg CNG. Podobnie jak w furgonie i kombi, można zastosować dodatkowe 3 zbiorniki na tylnym zwisie o łącznej pojemności 84 dm3, zwiększające pojemność do 294 dm3. Łącznie mieszczą one 46 kg gazu ziemnego. Taki zapas zwiększa zasięg na gazie do 470 km (łącznie z benzyną możliwe jest pokonanie dystansu do 1200 km). Podwozia 5-tonowe dysponują 3 zbiornikami o łącznej pojemności 246 dm3 (41 kg sprężonego gazu ziemnego), które umożliwiają pokonanie dystansu 390 km na gazie i 1170 km na obu paliwach. Masa zbiorników gazu w podwoziach 5-tonowych ogranicza ładowność o 296 kg.
Do naszej redakcji trafił testowy egzemplarz Sprintera NGT o rozstawie osi 3665 mm z niskim dachem. Gazową jednostkę napędową skonfigurowano ze standardową, sterowaną ręcznie, 6-biegową skrzynią przekładniową. Układ napędowy z mostem o przełożeniu przekładni głównej 4,73 wykazuje znakomitą elastyczność, cechę bardzo wygodną w miejskiej dystrybucji. Silnik jest chyba nawet bardziej elastyczny niż w przypadku jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym przy znacznie zmniejszonym poziomie hałasu we wnętrzu. Właściwie każdy zakręt, łącznie z tymi na skrzyżowaniach (90°) można pokonywać na 3. biegu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.