Jeronimo Martins jest na polskim rynku właścicielem marki Biedronka – największej sieci handlowej w naszym kraju. Firma zatrudnia około 55 tys. ludzi, a w jej ponad 2,6 tys. sklepach codziennie pojawia się blisko 4 mln Polaków.
Liczby te obrazują skalę przedsiębiorstwa, które należy obsłużyć logistycznie. Służy temu 15 centrów dystrybucyjnych rozmieszczonych na terenie Polski, które ekspediują towar do sklepów z wykorzystaniem około 1000 różnego rodzaju środków transportu. Około 500 samochodów, które zaopatrują sklepy Biedronka to Mercedesy.
Zdecydowana większość to oczywiście samochody z silnikami Diesla, lecz firma przykłada wagę także do ekologicznych rozwiązań transportowych, czego przykładem są Mercedesy Econic (podwozie z zabudową i ciągnik siodłowy) w wersji NGT (Natural Gas Technology). Są to pojazdy zasilane gazem ziemnym, które od 2011 r. są eksploatowane w barwach Biedronki. Od 15 października 2015 r. w skład floty Jeromino Martins wchodzi także Fuso Canter Eco Hybrid – hybrydowy pojazd do dystrybucji miejskiej, który został oficjalnie przekazany do eksploatacji właśnie w czasie imprezy w Kielcach.
Mercedes-Benz Polska pochwalił się swoim najnowszym silnikiem do ciężkich pojazdów użytkowych OM 471. Ta dieslowska jednostka napędowa zyskała szereg zmian mających na celu ograniczenie zużycia paliwa i zwiększenie jej osiągów. Zoptymalizowano proces spalania, wtrysku paliwa, zastosowano nową uproszczoną turbosprężarkę oraz opatentowany zawór sterujący jej pracą oraz regulujący stopień recyrkulacji spalin. Zastosowano takę elementy osprzętu silnika z odłączanym napędem (sprężarka powietrza czy pompa cieczy chłodzącej).
Wszystkie te zabiegi obniżyły zużycie paliwa o 3%. Wydaje się to niewielką oszczędnością ale przy rocznym przebiegu rzędu 130 tys. km (w transporcie międzynarodowym) daje to 1100 l mniej oleju napędowego i 3 tony mniej wyemitowanego dwutlenku węgla.
Silnik ma także lepsze osiągi, szczególnie w zakresie momentu obrotowego. Jego wartość zbliżona do maksymalnej jest dostępna już od około 800 obr./min., co dało możliwość obniżenia przełożenia tylnego mostu i osiągnięcia niższego zużycia paliwa.
Tyle o dieslach. Dla nas największym wydarzeniem była pierwsza w Polsce prezentacja nowej gazowej jednostki napędowej M936 G Euro 6. Silnik zaprezentowano w podwoziu nowego Mercedesa Econica NGT.
Stosowany w pojazdach użytkowych Mercedes-Benz gazowy silnik M936 G pojawił się jako ostatni spośród wszystkich producentów oferujących tego typu jednostki napędowe. Pierwszy silnik M936 G Euro 6 zjechał z linii produkcyjnej na początku marca 2015 r. Nowa gazowa jednostka napędowa zastąpiła oferowane do tej pory silniki gazowe (6,9 i 12-litrowy).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.