Obecnie oferowanych jest kilka modeli tej specjalistycznej, niskowejściowej ciężarówki do zastosowań komunalnych. Powstają także prototypowe wersje gazowe podwozia Dennis Eagle Elite 2.
Przykładem jest pojazd, który powstał w wyniku współpracy z australijską firmą IntelliGas. Jest ona autorem systemu magazynowania gazu ziemnego HDCNG (High Density Compressed Natural Gas), który jest wynikiem 5 lat pracy rozwojowej specjalistów firmy IntelliGas.
Gaz w systemie HDCNG jest przechowywany pod większym ciśnieniem niż w konwencjonalnych butlach CNG, w których metan jest sprężany do 20 MPa. W butlach HDCNG gaz jest przechowywany pod ciśnieniem 35 MPa, co zwiększa ilość magazynowanego paliwa o 50-80%. Dzięki temu można uzyskać ekwiwalentną pojemność gazu odpowiadającą 250 litrom oleju napędowego już z jednej butli. Zwiększenie ciśnienia przechowywania gazu ziemnego zmniejsza jego objętość, co z kolei przekłada się na zmniejszenie przestrzeni koniecznej do wygospodarowania w samochodzie na zamontowanie zbiorników.
Magazynowane w zbiornikach HDCNG paliwo zasila silnik Cummins Westport ISL G służący jako źródło napędu Dennisa Eagle. Silnik ten osiąga moc 300 KM i maksymalny moment obrotowy 1166 Nm. Zaawansowany system spalania silnika wykorzystuje mieszankę gazowo-powietrzną o składzie stechiometrycznym oraz układ recyrkulacji spalin (SEGR - Stoichiometric cooled Exhaust Gas Recirculation). Dzięki tej technologii silnik ma lepsze parametry i zużywa mniej paliwa niż klasyczne jednostki napędowe pracujące na mieszance stechiometrycznej i jednostki napędowe zasilane mieszanką ubogą.
Wykonany prototyp stanowi część floty Suez Environnement składającej się z 30 śmieciarek wykorzystywanych do zbiórki odpadów przez Northern Adelaide Waste Management Authority (NAWMA).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.