Po tamtej stronie Atlantyku branża CNG nabiera rozpędu – floty dużych firm przestawiają się z oleju napędowego na gaz ziemny, oferta rynkowa lekkich i średnich pojazdów użytkowych poszerza się, a ostatnio widać także pierwsze oznaki ożywienia w sektorze samochodów osobowych. Do osamotnionej przez lata Hondy Civic Natural Gas dołączył niedawno Chevrolet Impala z fabryczną instalacją metanową, a teraz będzie można również kupić mniejszego Cruze'a w wersji na gaz ziemny. A raczej trzeba będzie kupić wersję benzynową i doposażyć ją w instalację gazową.
System Impco powstał z myślą o adaptacji egzemplarzy z czterocylindrowym silnikiem 1,4 turbo. Zbiornik metanu to produkt firmy Worthington, należący do rodziny nowoczesnych i lekkich cylindrów typu III (aluminiowy, w oplocie z włókna węglowego). Niska masa nie rekompensuje niestety faktu, że do dyspozycji kierowcy i pasażerów pozostaje tylko połowa pojemności bagażnika, ale za to zasięg na jednym tankowaniu ma przekraczać 320 km, co jest całkiem przyzwoitym rezultatem. Komponentami układu są także wtryskiwacze Bosch i regulator ciśnienia marki GFI.
Impco deklaruje, że będzie rozwijać dedykowaną instalację do Cruze'a równolegle z samochodem tak, by można ją było stosować również w kolejnych rocznikach modelowych (aż do MY 2016). I choć system (notabene pierwszy, który uzyskał certyfikat EPA dla samochodu osobowego z rocznika 2014) dostępny będzie tylko jako zestaw do konwersji na rynku wtórnym, istnieje zapewne porozumienie między jego producentem a General Motors, na mocy którego dopuszcza się adaptacje fabrycznie nowych Cruze'ów bez utraty gwarancji. Bo przecież trudno sobie wyobrazić, żeby już teraz oferowano system do samochodu, którego nie można jeszcze konwertować...
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.