W oczekiwaniu na stacje CNG
Brak ogólnodostępnych stacji oferujących gaz ziemny jako paliwo silnikowe nie jest przeszkodą w użytkowaniu samochodów CNG. Mając własne przyłącze do sieci gazowej można bez problemu użytkować pojazdy CNG. Wymaga to jednak inwestycji w infrastrukturę niezbędną do tankowania samochodów sprężonym gazem ziemnym.
Taką infrastrukturę o wydajności dostosowanej do liczby użytkowanych samochodów dostarcza firma ASF.
ASF ma w ofercie sprężarki CNG firmy Coltri o wydajności od 5m³/h do 30 m³/h,
które można podłączyć do domowej lub zakładowej instalacji gazowej, zapewniając tankowanie pojazdów zasilanych gazem ziemnym, a także stacje CNG o większych wydajnościach dla średnich i dużych firm np. transportowych, piekarni, hurtowni itp.
Zastosowanie ekologicznego paliwa jakim jest gaz ziemny powoduje znaczne oszczędności nawet do 40% w stosunku do paliw tradycyjnych.
Ile kosztuje CNG z własnej stacji?
Cena metra sześciennego gazu ziemnego z własnego przyłącza, który jest używany do napędu samochodów, czyli wraz z akcyzą wynosi obecnie około 2 zł 15 gr za metr sześcienny (brutto). Do tego należy doliczyć jeszcze prąd niezbędny do sprężenia gazu ziemnego do ciśnienia 20 MPa. Są to koszty na poziomie około 15 gr za metr sześcienny, do tego dochodzi jeszcze 20 gr/m³ kosztów utrzymania sprężarki. W sumie daje to kwotę około 2 zł 50 gr za metr sześcienny CNG.
VW Caddy średnio na 100 km zużywa około 5,5 kg gazu (7,5 m³) co daje kwotę 18,70 zł. Od nowego roku w projekcie o alternatywnych paliwach ekologicznych jest mowa o zniesieniu akcyzy, co spowoduje redukcję kosztów w przypadku VW Caddy do 11,50 zł na 100 km.
Przyjmuje się, że 1 m³ gazu odpowiada 1,2 l benzyny i nieco mniej niż 1 l oleju napędowego. Oznacza to, że samochód, który zużywa 12 l oleju napędowego będzie spalał około 13 m³ gazu ziemnego.
Biorąc pod uwagę wspomnianą wcześniej cenę gazu 2 zł 50 gr za m³, która jest prawie dwukrotnie niższa od benzyny czy oleju napędowego należy liczyć się z oszczędnością w kosztach związanych z paliwem na poziomie 35-40%. Koszt oleju napędowego to około 54 zł na 100 km, eksploatacja na gazie to 32 zł 50 gr na 100 km. Oszczędności rzędu 22 zł na 100 km pozwalają na szybki zwrot inwestycji na niezbędną do tankowania infrastrukturę CNG.
Koszty infrastruktury, sprężarki są zależne od tego ile samochodów będzie ona obsługiwała i rozpoczynają się od około 20 tys. zł za pojedynczy kompresor dla jednego samochodu do 250-350 tys. zł za średniej wielkości profesjonalną stację sprężania gazu ziemnego, z magazynami i dystrybutorem, która daje możliwość sprzedaży gazu dla odbiorców zewnętrznych. Jest to bardzo ciekawa alternatywa dla przedsiębiorców chcących rozszerzyć zakres swojej działalności, ponieważ obrót paliwem do wartości 100 tys. euro rocznie nie wymaga koncesji na sprzedaż paliwa.
CNG w domu tańsze o złotówkę niż w PGNiG
Użytkowanie pojazdów w oparciu o gaz ziemny pochodzący z własnego przyłącza, który jest tańszy o blisko złotówkę od CNG oferowanego na stacjach PGNiG pozwala to na zwiększenie efektu ekonomicznego dla użytkownika.
Akcyza na CNG
Akcyza na gaz ziemny z własnego przyłącza może być płacona na dwa sposoby. Jeżeli użytkownik zużywa dużo gazu ziemnego warto pokusić się o wykonanie drugiego przyłącza i zadeklarować, że pochodzący z niego gaz trafia do pojazdów. Na podstawie zużycia gazu z tego przyłącza naliczany jest podatek akcyzowy. Posiadanie drugiego przyłącza zabezpiecza także odbiorcę przed zwiększeniem chwilowego zużycia gazu (co może mieć miejsce przy tankowaniu samochodów). Taki wzrost zużycia może spowodować, że użytkownik „wpadnie” w widełki wyższej taryfy.
Ważny jest dobór odpowiedniej wydajności kompresorów i magazynu gazu w stosunku do zużycia paliwa by efekt ekonomiczny był jak najwyższy.
Akcyzę za wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego można także płacić na podstawie deklaracji, w której użytkownik określa jaką część zużytego gazu ziemnego stanowi CNG do napędu pojazdów. Na tej podstawie dostawca gazu (PGNiG) dolicza do ceny gazu podatek akcyzowy.
Stosując urządzenia oferowane przez firmę ASF można ograniczyć koszty użytkowania samochodu w większym stopniu niż z wykorzystaniem gazu z publicznych stacji CNG, ponieważ cena metra sześciennego sprężonego gazu ziemnego z własnego przyłącza jest o około złotówkę niższa niż na stacjach PGNiG.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.