Stację można wybudować na potrzeby określonej floty, bądź całkowicie publiczną. Różnice w budowie takich obiektów są znaczne.
Dystrybutor CNG
Dystrybutory gazu wydające paliwo na potrzeby przedsiębiorstwa, do którego należy stacja, nie muszą być wyposażone w bardzo precyzyjne układy pomiarowe i mogą w zasadzie zostać sprowadzone do słupków dystrybucyjnych wyposażonych w węże do tankowania zaopatrzonych w szybkozłącze i manometr. Zależnie od dostawcy, cena dystrybutora jednostanowiskowego, wyposażonego w najbardziej zaawansowane urządzenia to koszt około 70 tys. złotych. Dla porównania, koszt dystrybutora prostego wyniesie około 8 tys. złotych. Liczba stanowisk do tankowania będzie przekładać się na wielokrotność tej kwoty.
Dla stacji obsługującej w cyklu zamkniętym określoną ilość pojazdów można zrobić grafik tankowań, lub realizować tankowanie pojazdów na placu postojowym w czasie obowiązywania niższej taryfy za energię elektryczną. Można też dobrać precyzyjnie wydajność sprężarki gazu, jaka wystarczy do obsługi danego taboru samochodowego.
Sprężarka gazu ziemnego
Jedne z mniejszych, profesjonalne sprężarki renomowanej firmy Fuelmaker (przejętej w międzyczasie przez koncern MTM/BRC) oferowane są w Polsce w cenie około 25 tys. złotych. Wydajność ich to 3,4 Nm3 CNG na godzinę. Sprężarka o wydajności 60 Nm3/godz. kosztuje około 150 tys. złotych, a o dziesięciokrotnie zwiększonej wydajności (do 600 Nm3/godz.) kosztuje około 600-800 tys. złotych. Cena zależy od kompletacji modułu sprężarki, oraz tego czy jest ona dostarczana w zabudowie kontenerowej, czy jako indywidualne urządzenie.
Magazyn paliwa CNG
Stacja publiczna musi mieć zapas sprężonego gazu ziemnego, dlatego musi być wyposażona w magazyn gazu. Zależnie od liczby pojazdów, jakie są obsługiwane każdej doby, stacje będą miały magazyny o różnych pojemnościach.
Dla przykładu, cena magazynu zawierającego gaz mogący posłużyć do pełnego zatankowania czterech samochodów osobowych wyniesie około 70 tys. złotych. Wyposażając magazyn w panel priorytetów tankowania, spowodujemy wzrost jego ceny o kolejne około 15 tys. złotych, jednak zwiększy się ilość zatankowanych samochodów bezpośrednio z tego magazynu.
W takiej samej cenie jak magazyn gazu (70 tys. złotych) można otrzymać od dostawcy kompletny punkt tankowania do czterech samochodów osobowych na dobę zawierający prosty dystrybutor jednostanowiskowy, niewielki magazyn zawierający paliwo dla jednego samochodu osobowego, oraz sprężarkę gazu. Nie jest to oczywiście stacja publiczna. Podaję ten zestaw jednak dlatego, aby zobrazować, że odpowiedź na pytanie ile kosztuje stacja tankowania CNG wymaga konkretnej analizy dla każdego obiektu. Należy w niej uwzględnić liczbę zamontowanych urządzeń oraz ich wydajność.
Oczekiwania polskiego biznesu zaspokoi informacja o stacji tankowania CNG o typowej budowie. Jednak w warunkach polskich, gdzie stacje takie jeszcze znacznie różnią się od siebie, mają różne elementy składowe i różnych dostawców, nie jest to jeszcze możliwe. Ponadto próba stworzenia takiego wizerunku urządzeń stacji byłaby obarczona takim samym błędem jak informacja na temat ceny typowego telefonu komórkowego. Ile kosztuje telefon? Czasami złotówkę, a czasem kilka tysięcy złotych. I dopiero, gdy oferenci urządzeń dla stacji tankowania pojazdów CNG będą mogli wprowadzić podobne mechanizmy umożliwiające im zastosowanie dotacji do ceny stacji, będzie można udzielić odpowiedzi na pytanie ile kosztuje stacja.
Wydajność stacji, a zatem i jej cena zależy od liczby pojazdów jakie będzie obsługiwała.
Wraz z popularyzacją paliwa CNG koszty związane z jej budową i eksploatacją będą znacząco się zmniejszać.
Wszyscy zainteresowani budową stacji, zanim zwrócą się z pytaniem o cenę urządzeń stacji, powinni określić czy ma to być stacja publiczna, sprecyzować ile czasu stacja będzie pracować w ciągu doby i przez ile dni w tygodniu, określić ile stanowisk ma wykonywać jednoczesne tankowanie i ile zamierzają obsługiwać samochodów w okresie godziny pracy. Istotne jest czy przewidują głównie obsługę samochodów osobowych, czy autobusów. Dopiero zawarcie takich i tym podobnych istotnych informacji, charakteryzujących pracę obiektu w zapytaniu ofertowym, pozwoli uzyskać precyzyjną wycenę kosztów związanych z budową stacji tankowania pojazdów CNG.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.