PKM Gdynia jest jednym z niewielu działających w Polsce przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, które używają gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w swoich autobusach. Obsługujące Trójmiasto przedsiębiorstwo jako jedno z trzech w Polsce eksploatuje także trolejbusy, które wraz z autobusami gazowymi doskonale wpisują się w politykę transportową Gdyni. W dokumencie tym transport zbiorowy uznano za priorytetowy, podobnie jak ograniczanie jego uciążliwości dla środowiska naturalnego.
Realizację projektu CNG – ekologiczny transport Miasta Gdynia poprzedziło wiele działań mających na celu zdobycie wiedzy i poznanie doświadczeń innych przewoźników z eksploatacji tego typu pojazdów. W tym celu w 2005 r. odwiedzono zajezdnię autobusową o podobnej wielkości w Niemczech oraz rozpoczęto testy taboru zasilanego CNG. W wyniku tych i późniejszych działań w barwach PKM Gdynia na 92 eksploatowane obecnie autobusy, 16 jest napędzanych CNG.
W latach 2007-2012 kiedy w PKM Gdynia było używanych od 5 (w początkowym okresie) do 14 autobusów zasilanych gazem ziemnym (pod koniec 2012 r.) zaoszczędzono na kosztach związanych z zakupem paliwa 3,916 mln. zł. Autobusy przejechały w tym czasie blisko 4,932 mln km, emitując przy tym około 809 ton mniej szkodliwych składników spalin. W porównaniu z autobusami konwencjonalnymi (napędzanymi silnikami Diesla) uzyskano zmniejszenie emisji hałasu i substancji toksycznych:
Dodatkowo zastąpienie autobusów dieslowskich autobusami zasilanymi CNG zmniejszyło opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego.
PKM Gdynia bardzo pozytywnie ocenia doświadczenia z eksploatacji zasilanych gazem ziemnym autobusów. Oszczędności w kosztach paliwa na poziomie około 36% w porównaniu z autobusami dieslowskimi to doskonały wynik, który powinien być bodźcem do inwestycji w paliwa gazowe dla operatorów komunikacji w innych miastach. Tym bardziej, że autobusy wykazują wysoką gotowość techniczną i są bez problemu eksploatowane przez cały tydzień. Każdy z nich pokonuje miesięcznie około 8 tys. km.
Dodatkową korzyścią z eksploatacji autobusów zasilanych gazem ziemnym w Gdyni jest kształtowanie i podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców oraz zmiana ich nastawienia do miasta, które w ten sposób zyskuje w oczach turystów krajowych i zagranicznych jako miasto przyjazne, czyste i dbające o środowisko.
Zakup autobusów zasilanych gazem ziemnym stanowi oczywiście większy koszt w porównaniu z autobusami dieslowskimi, lecz różnice te stają się coraz mniejsze. Wyższy o około 150 tys. zł. koszt zakupu zwraca się w niecałe 2 lata, dzięki niższym kosztom związanym z paliwem. Autobus z silnikiem Diesla pokonuje 100 km za 193 zł. W autobusie zasilanym CNG koszt ten wynosi 123 zł. Różnica w wysokości 70 zł/100 km stanowi 36% oszczędność.
Plany na przyszłość przewidują dalszą rozbudowę taboru zasilanego sprężonym gazem ziemnym. W 2014 r. planowany jest zakup 13 autobusów CNG, a rok później, w 2015r., 10 autobusów hybrydowych (gazowo-elektrycznych) w ramach programu Gazela. W ten sposób w 2015 r. flota zasilanych gazem ziemnym autobusów będzie liczyć 39 pojazdów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.