Warszawa stawia na ekologię
Jest to zgodne z deklaracjami prezesa Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA Warszawa) i prezydent stolicy, które jasną mówią, że warszawski transport publiczny stawia na ekologię i pojazdy zero- i niskoemisyjne.
Jan Kuźmiński
prezes MZA Warszawa
W ciągu siedmiu, ośmiu lat zaprzestaniemy zakupów autobusów na olej napędowy i będziemy sprowadzać wyłącznie tabor niskoemisyjny. Do 2027 r. chcemy wprowadzić do ruchu 800 nowych autobusów (610 – 18-metrowych oraz 190 – 10- i 12-metrowych).
W świetle swojej wypowiedzi także pani prezydent jest zdeklarowaną zwolenniczką transportu publicznego opartego na gazowych pojazdach niskoemisyjnych.
Hanna Gronkiewicz-Waltz
prezydent Warszawy
Stawiamy na ekologię i powiększamy flotę pojazdów gazowych naszej spółki. Warto przypomnieć, że na modernizację taboru MZA w ciągu ostatnich dwunastu lat wydaliśmy już ponad miliard złotych.
Na początku było LNG
Pierwsze gazowe autobusy w taborze miejskiego przewoźnika w Warszawie pojawiły się w 2015 r. kiedy do MZA trafiły pierwsze gazowe Solbusy Solcity 18, w których gaz ziemny jest przechowywany w stanie ciekłym (LNG).
Przedstawiciele MZA bardzo pozytywnie wyrażają się na temat użytkowania tych pojazdów, zarówno pod względem kosztów eksploatacji jak i aspektów obsługi technicznej.
Pojazdy są tankowane na stacji LNG zlokalizowanej w zajezdni przy ul. Ostrobramskiej.
Pełna gama układów napędowych
MZA Warszawa używa wszystkich dostępnych obecnie w autobusach miejskich źródeł napędu (autobusy dieslowskie, gazowe, elektryczne i hybrydowe).
Przetargi na autobusy CNG
Obecnie MZA jest w trakcie postępowania przetargowego na dostawę 80 pojazdów komunikacji miejskiej (pięćdziesięciu przegubowych i trzydziestu 12-metrowych) z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 autobusów. Kolejny przetarg rozpisano na dostawę paliwa gazowego wraz z budową niezbędnej do tankowania tych pojazdów infrastruktury na terenie Oddziału Przewozów R-2 MZA Warszawa przy ul. Kleszczowej 28. W tym przetargu oferty zostały już otwarte. Więcej na ten temat w artykule MZA Warszawa - otwarcie ofert przetargu na CNG.
Autobusy hybrydowe (50% droższe niż dieslowskie) przy prędkościach średnich poniżej 13 km/h zapewniają 25% niższe zużycie paliwa, przy 17-18 km/h zużywają tyle samo co autobus dieslowski, a użytkowane na wydzielonych pasach (z wyższymi prędkościami) zużywają więcej paliwa niż porównywalne autobusy z silnikami Diesla.
Nie tylko MZA Warszawa
Autobusy MZA Warszawa to nie jedyne pojazdy CNG, które pojawią się na ulicach Warszawy. Przetargi na obsługę komunikacyjną stolicy rozpisuje także Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM Warszawa). W ostatnim czasie jeden z nich, dotyczył obsługi komunikacyjnej stolicy z wykorzystaniem 50 autobusów (9- i 12-metrowych). Część przetargu dotyczącą obsługi komunikacyjnej z wykorzystaniem pojazdów 12-metrowych wygrała firma Michalczewski, oferując 25 autobusów MAN Lion’s City A21 CNG lub Scania M323 Citywide LF 12.0 CNG i 3 pojazdy rezerwowe.
Kolejny przetarg w Warszawie na obsługę linii autobusowych nadzorowanych przez ZTM z wykorzystaniem 50 autobusów przegubowych (18-metrowych) nie został jeszcze rozstrzygnięty, choć oferty zostały już otwarte. Najtańszą złożyła Arriva oferując 54 gazowe autobusy MAN Lion's City G. Kontrakt zostanie podpisany na 8 lat i będzie obowiązywał do 2026 r.
Komunikacja miejska to nie wszystko
Przypomnijmy, że w Warszawie nie tylko komunikacja miejska użytkuje pojazdy zasilane gazem ziemnym. 27 śmieciarek w MPO Warszawa jest zabudowanych na podwoziach zasilanych CNG.
Pojazdy MPO są tankowane na należącej do PGNiG stacji CNG przy ul. Prądzyńskiego.
200 nowych autobusów CNG i 6 stacji z paliwami metanowymi w Warszawie
Wszystkie nowe pojazdy zasilane paliwami metanowymi użytkowane w Warszawie (192 tylko w komunikacji miejskiej) będą wymagały odpowiedniej infrastruktury do tankowania. Oznacza to, że potencjalnie
w Warszawie będzie konieczność wybudowania 4 dodatkowych (oprócz 2 istniejących) stacji tankowania gazu ziemnego (dla MZA, firmy Michalczewski, Arrivy, być może także dla MPO). W sumie zatem na terenie stolicy może w najbliższym czasie działać 6 takich obiektów.
Niezależni przewoźnicy o CNG
Znaczące korzyści związane z zastosowaniem gazu ziemnego w autobusach komunikacji miejskiej dostrzegają także inni niezależni przewoźnicy. Tak uważa m.in. prezes firmy Mobilis.
Dariusz Załuska
Prezes Zarządu Mobilis
Niezależni operatorzy mogą i powinni odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności, zwłaszcza, że charakteryzuje się on istotnie większą efektywnością kosztową. Pojazdy na gaz mogą być tankowane ze stacji, którą dużo łatwiej zbudować na istniejących zajezdniach i ich dzienna obsługa jest bardziej zbliżona do autobusów z tradycyjnym napędem ON. Co więcej, ich zasięg, cechy eksploatacyjne oraz koszty nabycia są dużo bardziej konkurencyjne od autobusów elektrycznych.
Dywersyfikacja napędów w MZA przykładem dla innych
Autobusowy transport publiczny w Warszawie może być znakomitym przykładem dla innych polskich aglomeracji. Zdywersyfikowane źródła napędu taboru MZA Warszawa pozwalają na zaspokojenie potrzeb przewozowych miasta z poszanowaniem środowiska miejskiego i tak już bardzo obciążonego przez skumulowany w centrum miasta ruch uliczny.
Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA Warszawa) utrzymują komunikację autobusową na 193 liniach, wysyłając na nie 1200 autobusów dziennie. Wykonują one około 300 tys. km dziennie (miesięcznie około 7 mln km).
MZA dysponuje autobusami bezemisyjnymi (pojazdy elektryczne), niskoemisyjnymi (gazowce LNG), autobusami z klasycznymi silnikami o zapłonie samoczynnym (dieslami) oraz pojazdami hybrydowymi (elektryczno-dieslowskimi).
Dzięki zróżnicowaniu napędów firma jest w stanie dobierać autobusy na różne linie w zależności od ich obciążenia, tego w jakim rejonie przebiegają, a także długości trasy. Dla przykładu na Trakcie Królewskim przy którym znajduje się większość zabytków stolicy są używane autobusy bezemisyjne (z napędem elektrycznym).
Używane w MZA Warszawa pojazdy gazowe, dzięki dużemu zasięgowi rzędu 350 km, wynikającymi z zastosowania LNG (skroplonego gazu ziemnego) mogą być używane praktycznie na wszystkich liniach, także w rejonach z zabytkową architekturą, ponieważ brak sadzy, najbardziej toksycznego składnika spalin dodatkowo powoduje, że elewacje budynków brudzą się znacznie wolniej niż w przypadku zastosowania autobusów z silnikami Diesla.
Na liniach, które obsługują ścisłe centrum miasta (tam gdzie nie ma buspasów) MZA kieruje autobusy hybrydowe, których układ napędowy sprawdza się szczególnie w takich właśnie warunkach, kiedy w godzinach szczytu na ulicach tworzą potężne "korki" (jazda w trybie stop & go).
Jak widać dywersyfikacja źródeł napędu i wprowadzenie do floty pojazdów z napędem gazowym pozwalają na racjonalne wykorzystywanie taboru przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla przewoźników, co powinny zauważyć także firmy obsługujące transport publiczny w innych dużych miastach takich jak: Łódź, Gdańsk, Białystok, Poznań, Kraków, Wrocław czy też aglomeracja Śląska.
Przyszłość pod znakiem paliw metanowych
Jeśli jeszcze rok temu ktoś podawał by takie liczby pojazdów i stacji oferujących paliwa metanowe w Warszawie byłby uznany, najdelikatniej mówiąc, za niepoprawnego optymistę.
Jak się jednak okazuje konkretne działania związane ze zmianami w prawie (ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz zapowiedziana zerowa stawka akcyzy na paliwa metanowe) robią swoje.
Oby tak dalej.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.