Trzy ciągniki siodłowe Iveco Stralis LNG dostarczone przez Iveco Poland były użytkowane przez przewoźników IKEA Distribution Services obsługujących sieć sklepów IKEA w Polsce. W czasie 6 miesięcy normalnej eksploatacji samochody pokonały łącznie dystans ponad 40 tys. km. Średnie zużycie LNG wyniosło 24,9 kg/100 km przy masie przewożonego ładunku na poziomie 15,3 t. Do porównań kosztów eksploatacji pojazdów gazowych z napędzanymi olejem napędowym przyjęto wartość jego zużycia 30,4 l/100 km.
Infrastrukturę do tankowania LNG oraz skroplony gaz ziemny dostarczyła firma Cryogas M&T Poland. Tymczasową stację tankowania LNG usytuowano w Centrum Dystrybucyjnym IKEA w Jarostach.
Analiza całkowitych kosztów posiadania pojazdów (TCO) wykazała, że paliwo LNG to obecnie optymalne rozwiązanie w zakresie zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin (brak cząstek stałych i redukcja emisji CO2 o 7%) oraz ograniczenia wydatków na paliwo.
Przebieg gwarantujący opłacalność zastosowania LNG jako paliwa silnikowego wynosi 105 tys. km rocznie. Wtedy miesięczne oszczędności związane z wydatkami na paliwo przewyższają pozostałe koszty eksploatacji pojazdu (TCO). Przykładowo, przy przebiegu 120 tys. km roczne oszczędności z użytkowania pojazdu zasilanego LNG w porównaniu do samochodu napędzanego olejem napędowym wynoszą 1573 euro.
Testowane Stralisy Natural Power LNG były napędzane silnikami Cursor 8 CNG spełniającymi wymagania emisyjne zgodne z normą Euro 6. Zamontowany na ramie pojazdu kriogeniczny zbiornik LNG o pojemności 510 l i cztery 70-litrowe zbiorniki CNG zapewniają zasięg ponad 750 km.
W całej Europie mamy sprzedanych już 14 tys. pojazdów zasilanych gazem ziemnym, są one rentowne, przyjazne dla środowiska i znacznie mniej hałasują. Ponadto, zespół Iveco nieustannie pracuje również nad optymalizacją kosztów zakupu i serwisu Iveco CNG/LNG.
Michał Fersten, dyrektor sprzedaży Iveco Poland
Napędzane LNG Stralisy wykazują szereg zalet. Przede wszystkim są to pojazdy bardzo ekologiczne charakteryzujące się niższą emisją cząstek stałych, tlenków azotu i dwutlenku węgla w porównaniu z napędzanymi olejem napędowym. Niska emisja jest osiągana dzięki zastosowaniu wyłącznie trójdrożnego katalizatora spalin. Nie jest wymagane stosowanie AdBlue. Ponadto pojazdy gazowe są dużo cichsze. Zużywają mniej paliwa, które jest tańsze od oleju napędowego. Silnik gazowy jest znacznie mniej skomplikowany niż spełniający normę Euro 6 silnik o zapłonie samoczynnym, co w perspektywie dłuższego użytkowania przekłada się na większą niezawodność samochodu i niższe niższe koszty obsługi.
Skuteczne tankowanie LNG przez Cryogas M&T Poland i bezproblemowy przebieg testów ciężarówek gazowych to dowód na zasadność wdrożenia tych oszczędnych i ekologicznych aut użytkowych.
W ciągu ostatnich 2 lat zdobyliśmy ogromne doświadczenie przy wykorzystaniu LNG do celów napędowych. Oprócz wspólnych testów z IKEA i Iveco wybudowaliśmy w tym czasie 2 stacje tankowania LNG. Jednak najważniejszym atutem naszego rozwiązania jest gwarancja konkurencyjnych warunków zakupu LNG oraz pewności dostaw.
Jarosław Patyk, wiceprezes Cryogas
Dzięki technologii LNG zainteresowanie samochodami użytkowymi zasilanymi gazem ziemnym jest coraz większe. W połowie 2016 r., kiedy premierę miał nowy Stralis NP, firma Perrenot Group podpisała kontrakt na dostawę 250 tego typu pojazdów, co niektórzy określają jako punkt zwrotny na drodze upowszechnienia idei zrównoważonego transportu drogowego w Europie.
Główne rezultaty testów drogowych:
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.