Stuttgart jest jednym z bardziej zanieczyszczonych miast w Niemczech, zarówno w zakresie obecności cząstek stałych w powietrzu jak i zawartości dwutlenku azotu.
Za wydaniem zakazu z uwagi na zanieczyszczenie powietrza wnioskowała niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe, która zwróciła się z tą sprawą do sądu.
Przeciwne wprowadzeniu zakazu były miejscowe władze. Zdaniem premiera Badenii-Wirtembergii, Winfrieda Kretschmanna wystarczającym zabiegiem pozwalającym na poprawę jakości powietrza w mieście jest realizowane obecnie unowocześnienie silników Diesla starszej generacji.
Sędziowie byli odmiennego zdania i uznali realizowany przez miasto plan ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery za niewystarczający i zdecydowali o konieczności jego modyfikacji. Jako jeden z elementów wskazali czasowy zakaz poruszania się pojazdów wyposażonych w dieslowskie jednostki napędowe.
Zakaz nie narusza zasady proporcjonalności, ponieważ zdrowie ma większą wagę niż prawo własności i ogólna swoboda działania właścicieli pojazdów silnikowych objętych zakazem. Zakaz wjazdu jest najbardziej skutecznym instrumentem obniżenia stężenia trującego dwutlenku azotu w powietrzu.
Wolfgang Kern, sędzia sądu w Stuttgarcie
Niemieckie media uznały orzeczenie sądu w Stuttgarcie jako precedens, który będzie miał wpływ na decyzje w innych dużych miastach Niemiec.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.