Maciej Hasik
rzecznik prasowy
MZDiT i MPK w Częstochowiey
Tabor autobusowy częstochowskiego MPK jest sukcesywnie modernizowany w ostatnich latach (zakup 65 sztuk fabrycznie nowych autobusów nie licząc gazowych hybryd). Wpływa to na stałą poprawę komfortu podróżujących. Takie jest jedno z założeń Programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie", by komunikacja miejska była atrakcyjną alternatywą transportu dla częstochowian.
Kupione za pieniądze z programu Gazela gazowe autobusy hybrydowe (25 dwunastometrowych i 15 przegubowców marki Solbus) decyzją prokuratury (po pożarze jednego z nich) nie jeżdżą po ulicach Częstochowy ale MPK w Częstochowie chcąc wykorzystać możliwości zbudowanej także w ramach programu Gazela stacji tankowania CNG kupują używane pojazdy gazowe, które zasilają tabor przedsiębiorstwa.
Gazela - program NFOŚiGW z 2012 r. Powstał po nabyciu przez Hiszpanię polskich nadwyżek zezwoleń do emisji CO2 (za 160 mln zł). Środki przeznaczono m.in. na autobusy CNG. Hiszpania (zgodnie z Protokołem z Kioto) wskazała na hybrydy CNG, które wówczas produkował hiszpański zakład Tata Hispano Motors Carrocera S.A.
W 2017 i 2018 r. zakupiono łącznie 8 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Dwa pojazdy w 2017 r. i sześć w 2018 r.
Są to pojazdy marki Mercedes-Benz (model Citaro NGT) oraz MAN (Lion's City).
Autobusy pochodzą z rynku niemieckiego, holenderskiego i z Polski. Zostały zbudowane w latach 2007-2008.
Zakupy nowych pojazdów dla MPK w Częstochowie jest związany także z wycofywaniem najbardziej wyeksploatowanych pojazdów, w tym legendarnych Ikarusów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.