Jedną z nich jest Chemet z Tarnowskich Gór, mający bardzo duże doświadczenie w produkcji zbiorników ciśnieniowych, instalacji technologicznych dla przemysłu chemicznego oraz rafineryjnego, który we współpracy z Politechniką Krakowską opracował technologię i wdrożył do produkcji typoszereg zbiorników transportowych (w formie kontenerów ISO) do przewozu cieczy kriogenicznych, w tym także skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Tego rodzaju kontenery są powszechnie używane do transportu, tzw. gazów atmosferycznych (tlen, azot, argon) oraz skroplonego gazu ziemnego. Kontenerowa forma zbiornika powoduje, że jest on bardzo uniwersalny i może być używany w transporcie kombinowanym, łączącym kilka rodzajów przewozów (morski, kolejowy, drogowy).
Kontener może pełnić również funkcję stacjonarnego zbiornika magazynowego, jeśli, np. nie jest opłacalna budowa stacji napełniania LNG. W ten sposób jest wykorzystywany tego typu zbiornik w MPK Wałbrzych, służąc do tankowania użytkowanych tam autobusów Solbus Solcity w odmianie LNG.
Zastosowany w kontenerze zbiornik do przechowywania gazów skroplonych jest urządzeniem ciśnieniowym w związku z czym podlega obowiązkowi dozoru technicznego. Jego konstrukcja jest dwupłaszczowa. Wewnętrzna część jest wykonana ze stali nierdzewnej, zewnętrzna ze stali węglowej. Pomiędzy nimi znajduje się system izolacji wielowarstwowej wykorzystujący próżnię oraz najnowocześniejsze materiały izolacyjne.
Zbiornik zewnętrzny jest zabezpieczony antykorozyjnie wysokiej jakości powłoką wykonaną z wykorzystaniem poliuretanowych materiałów lakierniczych w kolorze białym. Duża refleksyjność powłoki stanowi jednocześnie ochronę przed nadmiernym nagrzewaniem się zbiornika w wyniku działania promieniowania słonecznego.
W zakresie armatury zbiornik kriogeniczny Chemetu wyposażony jest w instalację służącą do napełniania i rozładunku gazu oraz w system podnoszenia ciśnienia wraz z parownicą. Zbiornik wyposażony jest również w zestaw zaworów bezpieczeństwa zabezpieczających zbiornik wewnętrzny przed nadmiernym wzrostem ciśnienia oraz płytkę bezpieczeństwa, umieszczoną w górnej części płaszcza zewnętrznego, której zadaniem jest zabezpieczenie przestrzeni próżniowej przed nadmiernym wzrostem ciśnienia w razie przecieku medium do przestrzeni międzypłaszczowej.
Zbiornik jest zamontowany w ramie zgodnej z wymiarami kontenera 20 stopowego. Jego średnica zewnętrzna wynosi 2360 mm, zapewniając pojemność geometryczną zbiornika wewnętrznego 19 tys. l. W zależności od przewożonego gazu wykorzystuje się od 37 (argon) do 80% (LNG) objętości zbiornika. Maksymalna masa przewożonego ładunku wynosi 10 ton.
Firma Chemet, która jest znana użytkownikom samochodów LPG, ponieważ zdominowała rynek zbiorników LPG (na stacje autogazu), wchodzi w zupełnie nowy asortyment zbiorników izolowanych, pokazując, że jest już przygotowana na przyszłościowe zastosowania skroplonego gazu ziemnego w motoryzacji. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że ten segment gazowych paliw alternatywnych będzie rozwijał się znacznie szybciej niż krajowy rynek CNG (sprężonego gazu ziemnego).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.