W ciągu ostatnich 10 lat zużycie CNG w Czechach wzrosło ponad 12-krotnie (z 3,584 mln m3 w 2006 r. do 43,59 mln m3 w 2015 r.).
Do tak dobrych wyników przyczyniło się m.in. wspieranie przez czeskie Ministerstwo Środowiska zakupu autobusów CNG.
Obecnie w Czechach jest ponad 13 tys. pojazdów CNG, wśród których 880 stanowią autobusy miejskie używane w transporcie publicznym 45 miast.
Co czwarty nowy autobus rejestrowany w 2015 r. w Republice Czeskiej był pojazdem napędzanym CNG.
W 2015 r. na czeskich drogach pojawiło się 4000 nowych pojazdów zasilanych CNG. Wśród nich 2750 stanowiły samochody osobowe. W tym segmencie dominowały pojazdy rodzimej marki Skoda, która oferuje kilka modeli zasilanych gazem ziemnym.
Wiele dużych firm zmienia floty samochodów na zasilane CNG. Dobrym przykładem jest flota pojazdów Poczty Czeskiej, która użytkuje 1000 aut CNG. Gazowe pojazdy używają w Czechach także: DB Schenker, Kofola i wiele innych firm.
W Czechach działa 110 publicznych stacji tankowania CNG z czego 14 w Pradze. Dystrybutory CNG zostały zainstalowane na wielu sieciowych stacjach paliw. Praktycznie co tydzień powstaje tutaj nowy punkt tankowania sprężonego gazu ziemnego.
Wiele firm ma swoje własne stacje tankowania, a użytkownicy indywidualni i niewielkie firmy używają małych kompresorów CNG by tankować swoje pojazdy.
Największym sprzedawcą CNG w Czechach była w 2015 r. firma Bonett Gaz Investment, która sprzedała 6,4 mln m3 gazu ziemnego jako paliwa silnikowego. Z pozycji lidera sprzedaży CNG na drugie miejsce spadła firma RWE Energo ze sprzedażą na poziomie 5,1 mln m3.
Zużycie gazu ziemnego w transporcie rośnie w Czechach z każdym rokiem. Jesteśmy przekonani, że w ciągu trzech do pięciu lat w Republice Czeskiej będzie około 200-300 stacji CNG i kilka stacji LNG, co spowoduje, że wykorzystanie gazu ziemnego jako ekonomicznego, a przede wszystkim ekologicznego paliwa dla transportu wzrośnie jeszcze bardziej.
Jiri Simek, Czech Gas Association