Dotychczas dostawcą LNG do autobusów MZA Warszawa była firma Gazprom Germania, która w ramach kontraktu z 19 grudnia 2013 r. na dostawy autobusów Solbus realizowanego przez konsorcjum Lider Trading dostarczała paliwo gazowe do ich napędu. Pierwsze autobusy dostarczono do MZA Warszawa na początku 2015 r.
Pod koniec lutego 2019 r., Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na wybór dostawcy skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Już w 1937 r. w Warszawie rozpoczęto użytkowanie autobusów napędzanych gazem drzewnym. Po niemieckich konstrukcjach Bussing i Henschel przyszedł czas na pojazdy polskie. Jesienią 1939 r. do Warszawy miały trafić pierwsze 24 ze 160 zamówionych Ursusów 723 na gaz drzewny. Wojna przerwała testy kolejnych zagranicznych "gazowców" – Berlieta i Volvo.
10 kwietnia 2019 r. wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą złożyło PGNiG Obrót Detaliczny. 17 kwietnia nastąpiło podpisanie umowy, a 10 maja miała miejsce uroczysta pierwsza dostawa LNG do Zajezdni Ostrobramska.
Skroplony gaz ziemny jest dostarczany zestawami drogowymi z kriogenicznymi naczepami-cysternami. Za dostawy odpowiedzialna jest firma Gas-Trading S.A. z Grupy Kapitałowej PGNiG.
Zwycięstwo w przetargu na dostawy LNG w MZA Warszawa jest symboliczne ponieważ wcześniej paliwo gazowe dostarczała spółka Gazprom Germania, konkurent PGNiG na rynku gazu ziemnego.
Dodatkowo przykład stolicy, w której jeżdżą autobusy zasilane paliwami metanowymi, a MZA zapowiada kolejne zakupy pojazdów gazowych, są znakomitym przykładem dla innych miast, które chciałyby wprowadzać napędy niskoemisyjne w transporcie publicznym. Fakt ten stanowi także najlepszą reklamę dla paliw metanowych (CNG i LNG).
W uroczystościach w Zajezdni Ostrobramska w MZA Warszawa wystąpili przedstawiciele spółek zaangażowanych w projekt. Jako pierwszy zabrał głos Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych, który podkreślił wagę tego projektu i jego wizerunkowy charakter.
Maciej Woźniak
wiceprezes PGNiG SA ds. handlowych
Odczuwamy nie tylko dużą satysfakcję biznesową, że nasza oferta okazała się najlepsza i została wybrana przez MZA. Jest to również satysfakcja w rywalizacji pomiędzy konkurentami na polskim rynku. Udało nam się przechwycić dostawy do MZA po firmie, z którą mamy długą historię kontaktów biznesowych. Cieszymy się, że MZA wybrało wiarygodnego dostawcę gazu, który nie zawodzi, oferuje paliwo najwyższej jakości, które jest dostarczane w najbardziej regularny sposób. Cóż mógłbym powiedzieć na koniec? Udało się! Dziękuję.
Jako kolejny głos zabrał gospodarz obiektu, Jan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa, który zapoznał zgromadzonych z kilkoma ciekawymi faktami z historii Miejskich Zakładów Autobusowych. Firma w 2020 r. będzie celebrowała 100-lecie istnienia komunikacji miejskiej w Warszawie.
Jan Kuźmiński
prezes MZA Warszawa
Nasze początki związane z gazem sięgają lat 30-tych XX w, kiedy spółka miała pierwszy autobus na holzgas. Później były już pojazdy wyposażone w butle z gazem skroplonym. W jeszcze późniejszym okresie, kiedy pracowałem już tutaj na Ostrobramskiej, prowadziliśmy dość intensywne prace na gazyfikacją taboru. Przerabialiśmy wjazdy na hale wzmacnialiśmy dachy w autobusach, żeby zamontować butle z gazem. Jednak nie porozumieliśmy się wtedy z Gazownią Warszawską co do terminów dostaw gazu. Nie chciano z nami podpisać umowy kilkuletniej, co spowodowało, że to przedsięwzięcie nie doszło do skutku. Powrót do zasilania gazowego nastąpił w 2013 r., kiedy zaczęliśmy intensywne działania, by wprowadzić autobusy gazowe. Weszła technologia LNG i pojawiła się szansa by nie wykorzystywać gazu z sieci. Wprowadziliśmy do floty pierwsze 35 autobusów, które jeżdżą dotychczas.
Prezes Jan Kuźmiński odniósł się także do podpisanego z PGNiG Obrót Detaliczny kontraktu na dostawy LNG oraz planów MZA Warszawa. Oprócz 35 autobusów LNG w Zajezdni Ostrobramska i 110 autobusów CNG, które będą operowały z zajezdni przy ul. Kleszczowej, firma planuje dalszy rozwój floty pojazdów zasilanych paliwami metanowymi. Do 2021 r. w MZA Warszawa będzie użytkowanych 225 autobusów gazowych. W planach firmy jest także budowa nowej zajezdni przy ul. Spedycyjnej. Będzie dedykowana autobusom gazowym. Plany zakładają, że będzie tam 250 autobusów gazowych.
Jan Kuźmiński
prezes MZA Warszawa
To jest pierwszy kontrakt o wartości 4 mln zł. Myślę, że następny będzie już na kilkadziesiąt mln zł, a jeszcze kolejny, po wybudowaniu zajezdni na 300 autobusów przy ul. Spedycyjnej, będzie już na pewno na ponad 100 mln zł. Liczymy na polską spółkę PGNiG, która ma dobrych zarządców i chce z nami współpracować. W latach ubiegłych jakoś nam to nie wychodziło. Myślę, że to jest dobry początek i liczę na współpracę nie kilkuletnią ale przynajmniej kilkunastoletnią. Myślę, że przez ten czas autobusy gazowe będą jeszcze w Warszawie użytkowane.
Jako kolejny głos zabrał Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, który podkreślił znaczenie kontraktu na dostawy paliw metanowych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Według Prezesa Warszawa może być znakomitym przykładem dla innych aglomeracji w Polsce, które chcą dbać o jakość powietrza.
Henryk Mucha
prezes PGNiG Obrót Detaliczny
Biznes to przede wszystkim partnerstwo. Jego efektem jest nie tylko ta umowa, którą zawarliśmy kilkanaście dni temu na około 1000 t LNG, ale także umowa, którą zawieraliśmy w zeszłym roku, dotycząca zajezdni przy ul. Kleszczowej. Tam wybudujemy stację CNG, która będzie dostarczać sprężony gaz ziemny dla, docelowo, 110 autobusów. Podsumowując: 110 autobusów CNG, 35 autobusów LNG i deklaracje MZA o zakupie kolejnych 80 autobusów gazowych (60 na LNG i 20 na CNG). Łącznie będzie to 225 autobusów w 2021 r. Zajezdnia przy ul. Spedycyjnej liczbę gazowych autobusów w MZA Warszawa przynajmniej podwoi. Mam na to nadzieję. Będziemy się starać by być dostawcą paliw gazowych dla komunikacji miejskiej w stolicy.
Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło opowiedział o rozwoju gazomobilności w Polsce. Odniósł się także do budowy stacji sprężania gazu ziemnego i stanowisk wolnego tankowania CNG w zajezdni MZA Warszawa przy ul. Kleszczowej.
Marcin Szczudło
wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny
Kończymy projekt na Kleszczowej. Jest to największa zajezdnia wyposażona w autobusy gazowe w tej części Europy – 110 pojazdów. Pierwsze autobusy przyjechały już miesiąc temu, co tydzień dojeżdżają kolejne. Projekt nie jest łatwy bo jest to pierwsza tak duża inwestycja w Polsce. Jednak bardzo się cieszymy ze współpracy z MZA Warszawa. Inne samorządy patrzą na stolicę, która ma największą flotę autobusową, a przykład "Kleszczowej" - przetargu, który był w tamtym roku rozstrzygnięty stał się motorem napędowym dla rynku w Polsce.
Marcin Szczudło przekazał także bardzo dobre wieści dla wszystkich uczestników rynku związanych z paliwami metanowymi. Dotyczyły one oczekiwanej od wielu miesięcy decyzji o wprowadzeniu zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG.
W lipcu 2018 r. została podpisana ustawa dotycząca wprowadzenia zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG. Projekt ten wrócił po dość długim czasie z Komisji Europejskiej. Jesienią 2019 r. spodziewane jest jego wejście w życie, ponieważ Komisja Europejska nie zgłosiła do niej zastrzeżeń.
Po części oficjalnej odbył się przejazd autobusem, oczywiście napędzanym CNG w okolice zbiorników stacji LNG w Zajezdni Ostrobramska. Tam prezesi podzielili okolicznościowy tort, a później można było z bliska obejrzeć rozładunek LNG z cysterny do zbiorników magazynowych stacji.
Obecnie skroplony gaz ziemny (LNG) jest dostarczany wprost z Terminalu LNG w Świnoujściu. Obiekt ten jest obecnie rozbudowywany. Jednym z etapów rozbudowy będzie stworzenie infrastruktury do ładowania LNG do ISO kontenerów przewożonych koleją.
W miarę rozwoju współpracy z MZA Warszawa i rynku na paliwa metanowe stosowane w transporcie PGNiG Obrót Detaliczny planuje stworzenie w okolicach Warszawy magazynu takich kontenerów, które będą dostarczane do użytkowników stacji oferujących LNG i CNG. Pozwoli to na skrócenie czasu dostawy oraz zmniejszenie jej kosztów.
Warszawa rośnie w siłę jako stolica, także w zakresie wykorzystania paliw metanowych w transporcie publicznym. MZA to nie jedyna firma, która użytkuje autobusy zasilane gazem ziemnym. W stolicy jeżdżą także pojazdy gazowe firm: Arriva i Michalczewski. Rozwój rynku pojazdów napędzanych gazem ziemnym nabiera tempa. Czekamy na kolejne samorządy, które zechcą wprowadzić ten niskoemisyjny napęd w pojazdach komunikacji miejskiej.