Są nimi:
Realizacja tych zamierzeń nie tylko dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi, które będą mogły być świadczone klientom krajowym i zagranicznym.
Opublikowane ogłoszenie rozpoczyna postępowanie przetargowe zmierzające do wyłonienia wykonawcy rozbudowy terminalu LNG, które zakłada realizację trzech głównych elementów:
Proces przetargowy zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. "krótką listę" oraz podpisanie umowy z wybranym Wykonawcą do końca 2019 roku. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm³/rocznie planowane jest na 2021 rok. Pozostałe dwa projekty w założeniu mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 roku. Program Rozbudowy Terminalu LNG zakłada realizację zadania w formule "zaprojektuj i wybuduj".
W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element - dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku.
Paweł Jakubowski
prezes spółki Polskie LNG
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest kluczową inwestycją dla Polski, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w Regionie. Program Rozbudowy Terminalu jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję. Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu pozwolą nam na nie odpowiedzieć i co ważne, będziemy pierwszymi, którzy zaoferują tak szeroki wachlarz usług.
Terminal LNG w Świnoujściu już dzisiaj, przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca – gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery) spółka może pochwalić się sukcesami. Tylko w bieżącym roku (do połowy grudnia bieżącego roku) terminal przyjął i rozładował 22 statki ze skroplonym gazem ziemnym a w sumie od początku swojego funkcjonowania aż 46 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Do tej pory wyjechało ich ze Świnoujścia 3604.