Perspektywy rozwoju rynku CNG w Polsce

Gerard Bartłomiejczyk
Dodany: 11.12.2007

 
Mamy szansę na dynamiczny rozwój rynku sprężonego gazu ziemnego w Polsce, do którego może przyczynić się wspólna z Ukrainą organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012.

 
gazeo.plfot. gazeo.plgazeo.pl

Mamy szansę na dynamiczny rozwój rynku sprężonego gazu ziemnego w Polsce, do którego może przyczynić się wspólna z Ukrainą organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Podczas organizacji imprez masowych, szczególnie tego rodzaju, bardzo wzrasta lokalnie ruch samochodowy, który wywołuje zwiększenie zanieczyszczenia powietrza. Względy bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców, sportowców i kibiców nakazują, aby temu zjawisku przeciwdziałać. Podczas kolejnych olimpiad, czy to w Monachium, Atlancie, czy Meksyku już od 1968 roku środki transportu dowożące sportowców i kibiców napędzane były między innymi gazem ziemnym.

Po drogach Ukrainy porusza się już ponad sto tysięcy pojazdów zasilanych CNG. Wszystko wskazuje więc na to, że wybór ekologicznego paliwa padnie na gaz ziemny. Takiego wyboru dokonał również Pekin, który z powodu organizacji Igrzysk Olimpijskich w 2008 roku wymienił 90 procent wszystkich autobusów na CNG.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej umożliwia prawne wprowadzenie wielu działań na rzecz paliw ekologicznych, takich jak CNG. Art. 74 nakłada na władze publiczne obowiązek ochrony środowiska i wspierania działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju w Art. 5. Tego typu działania zapisano w Programie Zrównoważonego Rozwoju Miasta, który wynikał z tezy Zrównoważonego Rozwoju Kraju, przyjętego w listopadzie 1999 roku przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów na lata 2000-2015 w sprawie finansowania rozwoju regionalnego opartego na współpracy samorządów i zainteresowanych resortów administracji. EURO 2012 może przyczynić się do stworzenia w trybie pilnym szczegółowego programu wsparcia przez Państwo paliwa samochodowego, jakim jest gaz ziemny. Na początek, bez uszczerbku dla budżetu, wzorem państw o wysokiej świadomości ekologicznej można wprowadzić zwolnienie z opłaty parkingowej w centrach miast, które będą uczestniczyć w tym wydarzeniu oraz udostępnić pas ruchu przeznaczony dla autobusów i umożliwić wjazd do niektórych miejsc samochodom zasilanym ekologicznym CNG, gdzie ruch pojazdów mechanicznych jest zabroniony.

Rozbudowa sieci stacji tankowania CNG przynajmniej w tych miastach, gdzie będzie się odbywać EURO 2012, jak Warszawa, Gdańsk, Poznań, Wrocław, a może i Kraków, zwiększy lokalne zainteresowanie zakupem samochodów na to paliwo, lub dokonaniem montażu instalacji CNG w samochodach już użytkowanych. Należy zaznaczyć, że we wszystkich tych miastach funkcjonują już stacje tankowania CNG. Są pozytywne doświadczenia, trzeba je tylko rozwinąć na większą skalę. W Warszawie liczba taksówek napędzanych CNG bliska jest 100. A jak wzrośnie ich liczba, gdy służby miejskie wzorem Berlina wprowadzą nawet tylko czasowo strefę dla ekologicznych pojazdów w sąsiedztwie piłkarskich stadionów? Dlatego warto wykorzystać nadarzającą się okazję i budować sieć stacji dla dystrybucji tego paliwa. Nawet lokalny wzrost liczby samochodów zasilanych gazem ziemnym poprzez rynek wtórny spowoduje ich migrację po całej Polsce. To ożywi popyt na to paliwo w skali całego kraju. Możliwe, że sport w służbie słusznej idei pozwoli nam zbudować rynek CNG na miarę potrzeb ekologicznych czasu, w którym żyjemy.

Tankowanie niepubliczne
Zapotrzebowanie na CNG zaspokoją publiczne stacje, a tam gdzie ich jeszcze nie ma - zakładowe i prywatne punkty. Na świecie zainteresowanie urządzeniami do tankowania przydomowego jest spowodowane przede wszystkim niskim kosztem paliwa z własnego punktu tankowania, który uniezależnia posiadacza od wahań cenowych produktów rafineryjnych dzięki ukierunkowanej na ekologię długoterminowej polityce państwa.
Jednym z bardziej charakterystycznych urządzeń tego typu jest FuelMaker model FMQ-2,5. Wykonany jest w obudowie chroniącej przed wpływami atmosferycznymi, umożliwiającej pracę w zakresie temperatury od -40 do +45oC. Jego waga wynosi około 66 kg. Umożliwia z przydomowego przyłącza zwiększenie ciśnienia gazu z wartości 1,7 kPa do 20,7 MPa. Napięcie zasilania to standardowe 230 V. Taka sprężarka uzyskuje wydajność około 3,5Nm3 CNG na godzinę, co pozwala na pełne zatankowanie gazem zbiorników samochodu osobowego w czasie kilkugodzinnego postoju. Zależnie od wielkości zbiornika na gaz w samochodzie może to nastąpić w przedziale czasu od 5 do 10 godzin. Na potrzeby zatankowania pojedynczego samochodu jest to bardzo wygodne, gdyż taka ilość gazu pozwoli na przejechanie od 200 do 400 kilometrów, zależnie od warunków eksploatacji pojazdu, stylu jazdy kierowcy, itp. Pora nocna jest więc wystarczająca dla większości polskich kierowców, gdyż pokonują oni zdecydowanie krótsze dzienne trasy.

 

gazeo.plfot. gazeo.plgazeo.pl

Wykorzystanie w transporcie wewnątrzzakładowym umożliwia tankowanie sprężonego gazu ziemnego do wózków widłowych, również w systemie pracy kilku urządzeń jednocześnie. Rampa do tankowania zapewni ciągłość dostawy paliwa dla transportu zakładowego. Sprężarkami wielostanowiskowymi zainteresowani są dealerzy oferujący samochody seryjne, fabrycznie produkowane z instalacjami CNG, oraz dokonujący montaży we własnym zakresie, na które udzielają gwarancji fabrycznych.
Wyposażenie salonu w taki punkt tankowania to doskonały atut marketingowy. Umożliwia salonowi pokazanie wszystkich walorów paliwa CNG: wysokiego bezpieczeństwa, pozytywnego wpływu ekologicznego, oraz prostej obsługi samochodu podczas jazdy i podczas tankowania.
Wyposażenie pracowników salonu w samochody zasilane alternatywnie gazem ziemnym to nie tylko aspekt reklamowy. To oszczędności na paliwie (tym większe, im większe zaangażowanie środków w ochronę środowiska), oraz oszczędność czasu, który był dotąd tracony na tankowanie benzyną samochodów służbowych salonu (zatankowanie gazu ziemnego na rampie wielostanowiskowej pod salonem nie wymaga dodatkowych kilometrów na dojazd do stacji paliwowej i ogranicza czas spędzony na stacji paliwowej do wykonania prostej czynności podłączenia samochodu bez oczekiwania w kolejce do kasy, czy do zwolnienia stanowiska pod dystrybutorem).

Także serwis pojazdów zasilanych gazem ziemnym jest łatwiejszy i szybszy, gdy warsztat naprawczy posiada własny punkt tankowania. Niektóre niesprawności w prosty sposób można zdiagnozować podczas tankowania pojazdu gazem przez serwisową sprężarkę.
Czas zatankowania samochodu z takiej sprężarki można skrócić do paru minut poprzez zastosowanie zbiornika stałego gazu. Takie rozwiązanie godne jest polecenia firmom posiadającym małą flotę pojazdów.

Podsumowanie
Na stacjach zajmujących się obsługą klientów indywidualnych z każdym miesiącem przybywa odbiorców sprężonego gazu ziemnego do pojazdów. Na wielu z nich liczba dziennych tankowań już dawno przekroczyła 100 użytkowników. Jakiego potrzeba jeszcze bodźca, aby rozwijać tani i ekologiczny transport? Czy może sport wywoła współpracę na rzecz ochrony środowiska i spowoduje wprowadzenie wielu regulacji wspomagających wdrażanie CNG do napędu samochodów w Polsce? Miejmy nadzieję, że tak i że będzie mieć istotny wpływ na zaproponowanie konkurencyjnej ceny osobom zainteresowanym użytkowaniem własnej sprężarki u siebie w garażu, jak i zaopatrującym się w CNG na ogólnodostępnych stacjach paliw.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie