Przez ostatnie trzy lata polskie gazownictwo bardzo intensywnie zabiegało o wprowadzenie tych regulacji.
Henryk Mucha
prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny
To doskonała wiadomość dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem ekologicznego gazu ziemnego jako paliwa. Przede wszystkim mam tu na myśli przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które w najbliższym czasie planują zakup nowych autobusów. Teraz opłacalność użytkowania pojazdów zasilanych gazem CNG i LNG względem "diesli" będzie zdecydowanie większa, co istotnie przyspieszy proces wymiany flot autobusowych w polskich miastach.
Wprowadzenie preferencyjnej stawki podatkowej dla najczystszego z paliw kopalnych, jakim jest gaz ziemny służący do celów napędowych, było oczekiwane zarówno przez PGNiG, jak i całą branżę gazowniczą oraz przedsiębiorców. Teraz nowe regulacje pozwolą skuteczniej walczyć ze smogiem szczególnie w obszarach miejskich. Będą też bodźcem do rozwoju całego sektora transportowego, który już zainwestował lub właśnie planuje zainwestować w ekologiczny transport oparty na paliwie CNG lub LNG.
Marcin Szczudło
wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny
Jestem przekonany, że zerowa stawka akcyzowa, która już przełożyła się na spadek ceny paliwa na naszych stacjach napędzi także lokalny rynek transportowy małego i średniego biznesu. Dotyczy to między innymi firm kurierskich, różnego typu dostawców towarów, a także firm, które posiadają floty pojazdów. Skorzystanie przez nich z paliwa CNG będzie istotnym elementem obniżenia kosztów w porównaniu do pojazdów zasilanych benzyną czy olejem napędowym.
Ustawa z 4 lipca 2019 r. o "Zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw" w zakresie stawek akcyzy na CNG i LNG weszła w życie w dzień po ogłoszeniu, dlatego na stacjach należących do PGNiG Obrót Detaliczny spadek cen nastąpił już 14 sierpnia. Po ogłoszeniu zerowej akcyzy, na stacji CNG w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego, cena gazu CNG spadła z 3,78 zł/m³ do 3,36 zł/m³. Najtaniej sprężony gaz ziemny (CNG) można kupić w Gdyni, Kobylnicy, Wałbrzychu, Wrocławiu i Tychach – po 3,31 zł/m³. Wcześniej, 12 sierpnia 2019 r. (przed ogłoszeniem zerowej akcyzy), CNG kosztowało tam 3,73-3,74 zł/m³.
Gaz ziemny, czyli wydobywany spod ziemi metan, w postaci sprężonej (CNG) i skroplonej po schłodzeniu (LNG) jest najlepszą, ekologiczną alternatywą dla oleju napędowego, dominującego w polskim transporcie publicznym. Jego zastosowanie powoduje m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń powietrza, a pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.
Ostatnie dwa lata to dynamiczny rozwój sektora CNG w Polsce. Tylko w tym roku PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w: Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej, Kielcach i Lubinie. Wcześniej, na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, zdecydowały się także: Warszawa, Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy. Dzięki temu w najbliższym czasie po polskich drogach będzie jeździć łącznie 500 autobusów gazowych zasilanych ekologicznym gazem CNG. Szacuje się, że do 2023 r. będzie ich już ponad tysiąc.