Henryk Mucha o zerowej akcyzie na CNG i LNG

Centrum Prasowe PAP
źródło: Centrum Prasowe PAP
Dodany: 13.05.2019
Informacja producenta

 
Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny w czasie XXII edycji konferencji branży energetycznej GAZTERM.

 
REKLAMA

Mówił o nowych obszarach rozwoju rynku detalicznego gazu w Polsce - m.in. o transporcie drogowym i morskim.

Podkreślił, że jeszcze trzy lata temu CNG i LNG w transporcie był produktem niszowym, natomiast obecnie coraz więcej samorządów decyduje się na autobusy gazowe; obok Warszawy są to miasta takie jak Rzeszów, Tarnów czy Tychy.

Henryk Mucha

prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Mamy 400 autobusów, które napędzane są gazem CNG. Jestem przekonany, że w 2023 r. będzie ich 1 tys., a wejście w życie zerowej stawki podatku akcyzowego dla gazu z pewnością ten proces przyśpieszy.

Według Henryka Muchy, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny, fakt, że zerowa stawka podatku akcyzowego nie weszła w życie na początku tego roku, jest związany z przedłużającym się procesem notyfikacji regulacji przez Komisję Europejską.

Henryk Mucha

prezes PGNiG Obrót Detaliczny

Z informacji, które posiadamy, wynika, że ten proces się zakończył. W tym momencie Ministerstwo Finansów uwzględnia uwagi KE, nie będzie to jednak powodować powtórzenia procesu notyfikacji. W związku z tym należy się spodziewać, że w ciągu najbliższych miesięcy faktycznie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem.

Tomasz Matan, dyrektor Departamentu CNG i LNG spółki PGNiG Obrót Detaliczny, ocenił, że gdy akcyza zostanie obniżona, napędzi to na pewno lokalny rynek transportowy małego biznesu, czy to będą kurierzy, czy dostawcy, czy inne firmy, które mają małą flotę pojazdów. To dla nich będzie istotne obniżenie kosztów funkcjonowania.

Podczas debaty nt. perspektyw realizacji strategii gazyfikacji Polski Matan powiedział, że oprócz ceny paliwa, warunkiem rozwinięcia rynku CNG w Polsce jest też dostępność infrastruktury, czyli zlokalizowanie punktów ładowania CNG w atrakcyjnych miejscach.

Tomasz Matan

dyrektor Departamentu CNG i LNG PGNiG Obrót Detaliczny

Zgodnie z naszym modelem biznesowym, idziemy w kierunku autobusów, rozwijamy ten segment B2B do klienta dużego, strategicznego, natomiast nie rozwinął się nadal segment małego przedsiębiorcy w CNG i to jest tak naprawdę dzisiaj wyzwanie. Natomiast myślę, że strategia PSG (Polskiej Spółki Gazownictwa – PAP) idzie w tym kierunku, żeby ten segment rozwinąć.

Mówiąc o rozwoju rynku detalicznego gazu w Polsce prezes PGNiG Obrót Detaliczny zauważył ponadto, że z 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce, milion "z małym odsetkiem" korzysta dzisiaj z gazu. Mucha powiedział też, że gaz w 2017 r. stanowił 16% polskiego miksu energetycznego, co jest zdecydowanie poniżej średniej w krajach Unii Europejskiej, która oscyluje na poziomie 24%.

Jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia i nasza aktywność również w tym kierunku podąża – podkreślił.

Podczas konferencji wskazywano, że zwiększenie nakładów Polskiej Spółki Gazownictwa, która należy do Grupy Kapitałowej PGNiG, na rozwój dystrybucji gazu w Polsce ma znacznie przyspieszyć rozwój sieci gazowej w naszym kraju. Inwestycje mają sprawić, że do 2022 roku blisko 90%. Polaków uzyska dostęp do gazu ziemnego.

Spółka zakłada, że w latach 2018-2022 liczba gmin z dostępem do sieci gazowej wzrośnie o 300 z obecnych 1 482 do 1 782 (łącznie w Polsce jest 2 478 gmin), powstanie 4 817 km sieci gazowych i 77 stacji LNG. Nakłady na budowę nowych sieci na terenie niezgazyfikowanych gmin, przyłączenia nowych odbiorców oraz inwestycje zwiększające przepustowość infrastruktury mają pochłonąć 7,5 mld zł.

Konferencja GAZTERM odbyła się pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.


Good Przydatny artykuł (6)
Bad Mógłby być ciekawszy (1)







Partnerzy