Obecnie firma sprzedaje już samochody dostosowane do wymagań emisyjnych zgodnych z normą Euro 6. Do użytkowników trafiły pierwsze egzemplarze Stralisów Natural Power Euro 6 zasilane gazem ziemnym. Nowe pojazdy znakomicie sprawdzają się jako środek transportu w sektorze zaopatrzenia, logistyki (na krótkich, średnich i długich dystansach) oraz jako nośniki różnego rodzaju zabudów komunalnych.
Najnowsze rozwiązania zastosowane w Stralisie potwierdzają pozycję Iveco jako lidera sektora technologii paliw alternatywnych w odniesieniu do pojazdów. Firma oferuje pełną gamę pojazdów (lekkie, średnie i ciężkie pojazdy użytkowe oraz autobusy napędzane gazem ziemnym).
Nowy Stralis Natural Power Euro 6 występuje w wielu odmianach układu napędowego jako podwozie pod zabudowę i ciągnik siodłowy. W zakresie podwozi oferowane są pojazdy 2- i 3-osiowe, ciągniki dostępne są w odmianie 2-osiowej. Dzięki temu można spełnić wymagania różnorodnych użytkowników pojazdów użytkowych.
Iveco Stralis w wersji Natural Power powstaje w w fabryce firmy Iveco w Madrycie, na tej samej linii, na której produkowane są pojazdy z silnikami o zapłonie samoczynnym. W układzie napędowym modelu Natural Power stosowany jest zasilany gazem ziemnym silnik Cursor 8 regulowany w zależności od wersji na moc od 270 do 330 KM.
Jednostka napędowa współpracuje z 16-biegową zautomatyzowaną skrzynią firmy ZF lub 6-biegowym automatem Allison, który jest wyposażony w hydrokinetyczny zmiennik momentu obrotowego. Wersje Natural Power są wyposażone w zbiorniki gazu ziemnego o łącznej pojemności geometrycznej od 360-960 litrów (w zależności od potrzeb).
Wersje Stralisa Natural Power, w których paliwo gazowe jest przechowywane w postaci sprężonej (CNG) są przeznaczone na krótkie i średnie dystanse. Do przewozów dalekich dedykowany jest Stralis Natural Power ze zbiornikiem skroplonego gazu ziemnego (LNG). Zapewnia on zwiększenie zasięgu pojazdu do 750 km. Oprócz kriogenicznego zbiornika LNG o pojemności geometrycznej 525 l ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej ma 4 dodatkowe zbiorniki CNG, każdy o pojemności geometrycznej 70 l.
Gaz ziemny w stanie ciekłym jest przechowywany w temperaturze -130°C dzięki panującemu we wnętrzu zbiornika nadciśnieniu o wartości 9 barów. Przed podaniem do kanałów dolotowych silnika skroplony gaz ziemny przechodzi w stan gazowy i w takiej postaci trafia do komór spalania. Gaz ziemny jest dostarczany do kanałów dolotowych łącznie przez 8 wtryskiwaczy (po 2 na cylinder).
Silnik jest typową jednostką napędową o zapłonie iskrowym, w której proces spalania jest inicjowany za pośrednictwem układu wysokiego napięcia wyposażonego w umieszczone w każdej z komór spalania świece zapłonowe.
Iveco jest obecnie jedynym europejskim producentem, który wdrożył technologię zasilania gazem ziemnym do silników spełniających normę Euro 6. Produkowane przez FPT (Fiat Powertrain Technologies), napędzane gazem ziemnym, silniki FPT Industrial pracują na stechiometrycznych mieszankach gazowo-powietrznych przy spalaniu których uzyskuje się najbardziej efektywną pracę katalizatora.
Spaliny są oczyszczane w standardowym katalizatorze trójdrożnym (podobnym do stosowanych w silnikach benzynowych), który nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych materiałów eksploatacyjnych.
Napędzany gazem ziemnym Stralis Natural Power Euro 6 jest znacznie bardziej ekologiczny niż taki sam pojazd napędzany silnikiem wysokoprężnym spełniającym wymagania Euro 6. Emisja cząstek stałych jest niższa nawet o 95% w porównaniu z silnikami Diesla. Gazowa jednostka napędowa emituje także 35% mniej tlenków azotu, a ograniczenie emisji CO2 wynosi od 10 do nawet 100% (jeśli jako paliwo wykorzystywany jest biometan). Napędzane gazem ziemnym silniki Iveco charakteryzują się także znacznie niższą emisją hałasu, nawet o 5 dB w porównaniu z silnikami Diesla. Jest to bardzo istotne w pojazdach komunalnych (do wywozu śmieci) oraz przy wykorzystywaniu samochodów w nocnych dostawach do sklepów.
Bardzo istotne są także oszczędności związane z eksploatacją samochodu, które w przypadku wydatków na paliwo sięgają nawet 40%.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.