Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych dotyczy wszystkich gałęzi transportu (drogowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz morskiej) i ma na celu zmniejszenie ich zależności od ropy naftowej i zminimalizowanie oddziaływania na środowisko. Określa minimalne wymagania dla utworzenia takiej infrastruktury (punktów ładowania dla samochodów elektrycznych, stacji tankowania LNG i CNG oraz wodoru), które mają być realizowane w ramach polityki państw członkowskich. Dokument zawiera także wspólne specyfikacje techniczne dla punktów ładowania i stacji tankowania.
Dyrektywa jako paliwo alternatywne, wykazujące potencjał w zakresie długoterminowego zastępowania ropy naftowej, wymienia także LPG z uwagi na mniejszy ślad węglowy i niższą emisję zanieczyszczeń w porównaniu do paliw konwencjonalnych. Jako zastosowanie LPG wymienia się transport drogowy oraz żeglugę śródlądową i morską oraz możliwość jego wykorzystania w systemach dual fuel. Infrastruktura LPG jest w świetle dyrektywy wystarczająca (29 tys. obiektów). Jednak stacje są rozłożone nierównomiernie (w niektórych krajach ich nasycenie jest małe). Także bio-LPG jest wg dyrektywy realną, przyszłościową technologią napędową.
Państwa członkowskie mają opracować przepisy prawa (ustawy i akty wykonawcze) regulujące powstawanie sieci dystrybucji w.w. nośników energii dla transportu do dnia 18 listopada 2016 r.
W ramach rozwoju infrastruktury poszczególnych nośników energii, przewidzianego przez dyrektywę i przyjętego przez Komisję Europejską pakietu Czysta energia dla transportu, mają powstać:
Dla Polski oznacza to konieczność zbudowania 460 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych, wyposażenia dwóch portów morskich w punkty do bunkrowania LNG, wybudowania 15 stacji LNG i 51 stacji CNG.
Dokument zaleca państwom członkowskim rozważenie potrzeby instalowania w portach lotniczych instalacji do zasilania energią elektryczną samolotów w czasie postoju oraz potrzeby budowania punktów tankowania paliwa lotniczego ze źródeł odnawialnych w portach lotniczych sieci transportowej TEN-T.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych wchodzi w życie w dwudziestym dniu po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.