W dniach 25-27 kwietnia 2018 r. IVECO brało udział w Dniach TEN-T 2018 w Lublanie w Słowenii. Dziewiąta edycja tego wydarzenia była spotkaniem wysokiego szczebla poświęconym polityce UE w zakresie infrastruktury. Uczestniczyli w niej ministrowie europejscy, posłowie do Parlamentu Europejskiego i główni interesariusze, aby omówić dalsze synergie między transportem, energią i łącznością cyfrową oraz to w jaki sposób przyczynić się do inteligentnego, zrównoważonego rozwoju i bezpiecznej mobilności, opierającego się na transeuropejskiej sieci transportowej.
Jednym z tematów dyskusji była poprawa rynku paliw alternatywnych poprzez określenie wizji, celów i środków politycznych. IVECO - jedyny producent samochodów ciężarowych biorący udział w spotkaniu - prezentował pełną gamę pojazdów dostawczych i ciężarowych napędzanych gazem ziemnym, a także umożliwił jazdy próbne modelem Daily Hi-Matic Natural Power w wersji furgon.
Pierre Lahutte
prezes marki IVECO
Podczas gdy rozwijamy pojazdy elektryczne, takie jak nasze autobusy miejskie lub Daily dla logistyki, IVECO wyraźnie dostrzega w metanie i biometanie alternatywę dla oleju napędowego, z możliwością zastosowania w wielu aplikacjach, które dzięki temu oferują równowagę ekonomiczną oraz stanowią potencjał dla obniżenia emisji dwutlenku węgla.
IVECO zaprezentowało pełną gamę pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Firma bardzo wcześnie zauważyła, że metan jest najbardziej efektywnym technologicznie wyborem. Jest rozwiązaniem dojrzałym i przystępnym cenowo a dodatkowo rozwiązuje problem jakości powietrza na obszarach miejskich i ogranicza emisję gazów cieplarnianych. Gaz ziemny jest dziś jedynym paliwem, które ma szerokie zastosowanie w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Dzięki zaawansowanej technologii IVECO Natural Power i pełnej gamie pojazdów zasilanych tym zrównoważonym paliwem - od lekkich samochodów dostawczych po pojazdy ciężarowe do transportu dalekobieżnego oraz autobusy - ta alternatywa stała się dziś rzeczywistością.
Model Hi-Matic Natural Power, dostępny do jazd próbnych podczas Dni TEN-T, należy do zrównoważonej rodziny pojazdów IVECO Daily Blue Power, która została nagrodzona "International Van of the Year 2018". Jest to pierwszy dostępny na rynku samochód dostawczy napędzany sprężonym gazem ziemnym połączony z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Poprzez to rozwiązanie wprowadza on dalsze ulepszenia do tego, co było najlepszą alternatywą dla transportu miejskiego, oferując idealne połączenie trwałości technologii Natural Power firmy IVECO i absolutnej przyjemności z jazdy, dzięki wyjątkowej w swojej klasie przekładni Hi-Matic.
Wyjątkowy komfort kabiny dodatkowo zwiększa niezwykle cicha praca pojazdu, a jego ekologiczność jest równie imponująca: w rzeczywistych warunkach jazdy i w środowisku miejskim emisja CO2 jest o 5% niższa niż w przypadku porównywalnej wersji dieslowskiej, a dzięki zastosowaniu biometanu może być zbliżona do zera. Zapewnia także doskonałą oszczędność dzięki niższej cenie paliwa w postaci CNG, co może skutkować redukcją kosztów przekraczającą 35% w porównaniu do oleju napędowego.
Eurocargo Natural Power ma sześciocylindrowy silnik CNG, który zapewnia wysoki moment obrotowy 750 Nm i moc 210 KM. Jego cechy i możliwości transportowe są identyczne jak w przypadku ojazdu napędzanego olejem napędowym, a maksymalny zasięg tego pojazdu wynosi 400 km.
Wersja Eurocargo Natural Power uhonorowana została tytułem "International Truck of the Year 2016", dzięki niskiej emisji spalin i niezwykle cichej pracy (certyfikat Piek - emisja hałasu mniejsza niż 72 dB). Oznacza to, że może jeździć w strefach ograniczonego ruchu i idealnie nadaje się do pracy w nocy.
Stralis NP 460, ukoronowany w Wielkiej Brytanii "Low Carbon Truck of the Year", jest pierwszą ciężarówką napędzaną gazem ziemnym, zaprojektowaną specjalnie do eksploatacji długodystansowej. Jest to jedyna gama samochodów ciężarowych na gaz ziemny ze zautomatyzowaną skrzynią biegów najnowszej generacji, która ma służyć wszystkim rodzajom przewozów.
Może pracować na sprężonym (CNG) lub skroplonym gazie ziemnym (LNG). Przy 460 KM, Stralis NP 460 w wersji LNG ma zasięg do 1600 km. Zapewnia znaczną redukcję emisji cząstek stałych i NOx w porównaniu z wartościami granicznymi normy Euro 6, a przy biometanie również emisja CO2 jest zmniejszona o 95%. Ograniczony jest także poziom hałasu do wartości poniżej 71 dB.
12-metrowy autobus IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power został specjalnie zaprojektowany, aby sprostać wyzwaniom związanym z miejskimi i międzymiastowymi przewozami pasażerskimi przy jednoczesnym spełnieniu celów środowiskowych. Wersja napędzana gazem ziemnym ma wszystkie cechy, które zapewniły sukces linii Crossway - rentowność i wszechstronność operacyjną i dodatkowo oferuje wszystkie zalety alternatywnego układu napędowego.
"Wpuszczane" w dach zbiorniki CNG po raz pierwszy zastosowano w 2006 r. w autobusach Jelcz M121M/4 Mastero.
Pojazd ten był wielokrotnie nagradzany, między innymi za opatentowaną inteligentną konstrukcję. Zbiorniki CNG są umieszczone w obniżonym dachu, co optymalizuje wysokość wnętrza i pozwala pojazdowi działać w dowolnym miejscu przy najniższej całkowitej wysokości na rynku (3210 mm), autonomii do 600 km oraz szczególnie przyjaznemu i energooszczędnemu silnikowi Cursor 9 NP.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.