Po włoskich drogach porusza się 880 tys. zasilanych gazem ziemnym pojazdów, co stanowi około 80% wszystkich samochodów CNG w Unii Europejskiej (UE).
Duży w tym udział samochodów napędzanych gazem ziemnym, których sprzedaż (wg danych ANFIA) osiągnęła poziom 5,3% ogólnej liczby sprzedanych we Włoszech nowych samochodów.
Rynek gazu ziemnego jako paliwa silnikowego zaczął kształtować się w Europie w latach 70. i 80. XX w., kiedy samochody były adaptowane do zasilania gazem ziemnym na rynku wtórnym. Było to możliwe dzięki stosunkowo dobrze rozwiniętej infrastrukturze do tankowania tego paliwa.
Dodatkowym impulsem rozwoju rynku było pojawienie się w latach 90. popularnych (małych i średnich) samochodów, które były oferowane w fabrycznych odmianach dostosowanych do zasilania gazem ziemnym.
Szybki wzrost liczby pojazdów zasilanych gazem ziemnym obserwowany w ostatnich latach był spowodowany dwoma głównymi czynnikami. Po pierwsze, dzięki obniżonej akcyzie na gaz ziemny wykorzystywany jako paliwo silnikowe, a po drugie, dzięki rządowym programom dopłat do takich samochodów.
Dotacje na samochody zasilane CNG obowiązywały od 2008 do 2010 r. i można je było uzyskać zarówno na konwersję samochodów już używanych, jak i nowych pojazdów, które do zasilania gazowego zostały dostosowane w warunkach fabrycznych.
Rezultatem tych działań był wzrost liczby samochodów wykorzystujących jako paliwo gaz ziemny o 68% od 2008 r. W tym samym czasie liczba stacji CNG we Włoszech podwoiła się. Zmniejszenie dopłat w 2010 r. w połączeniu z nierównomiernym rozmieszczeniem stacji oferujących sprężony gaz ziemny spowolniło rozwój rynku.
Miesięczna sprzedaż gazu ziemnego jako paliwa silnikowego we Włoszech (CNG i LNG) osiąga poziom około 80 mln m3.
Obecnie na terenie Włoch działa 1060 stacji sprężania gazu ziemnego, z czego 1010 to stacje ogólnodostępne.
Włochy mają także 3 terminale importowe skroplonego gazu ziemnego (LNG), lecz bez stanowisk do załadunku cystern drogowych. W rezultacie rozpowszechnienie tej metody transportu gazu ziemnego (w stanie ciekłym) na stacje oferujące CNG czy LNG jako paliwo do samochodów jest niewielkie.
W związku z tym liczba stacji L-CNG (Liquefied to Compressed Natural Gas) jest we Włoszech niewielka. Działa tam tylko 8 takich obiektów, które oferują CNG powstające w wyniku regazyfikacji LNG. Skroplony gaz ziemny jest dostarczany głównie z Hiszpanii, za pomocą cystern drogowych.
Najnowsza stacja LNG została otwarta we Włoszech w kwietniu 2014 r. w ramach europejskiego projektu LNG Blue Corridors, którego celem jest budowa stacji LNG na terenie całej Europy.
Paliwo to jest także korzystnie opodatkowane w porównaniu do paliw tradycyjnych, szczególnie benzyny, której obciążenie fiskalne we Włoszech jest jednym z największych w krajach UE. Używając gazu ziemnego można zatem sporo zaoszczędzić. Oszczędność w stosunku do benzyny wynosi 64%, a względem oleju napędowego 57%.