Piotr Woźniak
prezes Zarządu PGNiG SA
Zgodnie z planem w 2019 roku PGNiG zamierza sprowadzić do terminalu w Świnoujściu co najmniej 28 dostaw LNG spośród około 38 możliwych, odpowiadających 100% przepustowości terminalu zarezerwowanej i opłaconej przez PGNiG. Kontynuujemy strategię opartą o dywersyfikację źródeł pozyskania gazu i budujemy portfel umów na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Jesteśmy w trakcie zawierania umów z dostawcami amerykańskimi na kolejne kilka miliardów metrów sześciennych, którymi będziemy dysponować od 2022 r. Będziemy mogli sprowadzić ten gaz do Polski lub sprzedać go w dowolnym zakątku świata.
LNG ma coraz większy udział w strukturze importu gazu PGNiG. W pierwszym półroczu 2018 r. skroplony gaz ziemny stanowił już 18% całego importu spółki, w porównaniu z 13% rok wcześniej. W przyszłym roku PGNiG zamierza sprowadzić do Polski co najmniej 28 dostaw LNG, w tym kolejne dostawy spotowe.
Czwartkowa dostawa będzie 40. ładunkiem skroplonego gazu ziemnego dostarczonym do Polski, wliczając dostawy w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, pozostałe dostawy handlowe z USA, Norwegii i Kataru oraz dwa ładunki techniczne niezbędne do rozruchu terminalu.
Metanowiec Al Sheehaniya, który zawinie do Terminalu w Świnoujściu, transportuje ok. 90 tys. ton LNG, co po regazyfikacji da około 120 mln m³ gazu. Jest to 31. dostawa skroplonego gazu ziemnego z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego.