Dotychczas gaz był dostarczany z Kataru przez metanowiec klasy Q-Flex Al Nuaman wyposażony w zbiorniki membranowe.
Artcic Princess to norweski gazowiec o długości 288 m długości i szerokości 49 m. To pierwszy statek ze zbiornikami kulistymi, który przypłynął o Terminalu LNG.
Są to najbardziej popularne na statkach do przewozu skroplonego metanu zbiorniki norweskiej firmy Kvaerner - Moss, wykonywane jako samonośne, opierające się na dnie statku i mocowane do konstrukcji jego kadłuba.
Norwegia to kolejny kierunek, poza Katarem, z którego LNG jest sprowadzany do Polski.
Artcic Princess dostarczył 140 tys. m3 gazu ziemnego w postaci skroplonej, co oznacza, że po regazyfikacji do sieci przesyłowej trafiło około 84 mln m3 gazu ziemnego. Jest to pierwsza spotowa dostawa LNG do Polski, czyli nieujęta w początkowym harmonogramie, zakontraktowana po jego zatwierdzeniu, na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji.
To optymistyczny sygnał dla dalszego efektywnego wykorzystania gazoportu.
Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Gaz-System