Wszystkie kompozytowe zbiorniki przeznaczone do przechowywania gazów sprężonych mają wewnętrzny liner (wkład), na który dopiero nawijane jest włókno węglowe przesycone żywicą epoksydową.
Zbiorniki firmy Infinite Composites Technologies nie mają wkładu wewnętrznego (zbiorniki typu V - linerless), dzięki czemu są najlżejszymi tego typu konstrukcjami.
Zbiorniki ICT są przeznaczone do przechowywania gazów sprężonych do ciśnienia ponad 20 MPa.
Dodatkową korzyścią braku linera jest większa pojemność butli.
Firma została założona w 2009 r. przez Matta Villarreala i Michaela Tate'a i początkowo działała jako CleanNG, oferując zbiorniki MagnumCel.
Możemy zmniejszyć masę nawet o 90% w porównaniu do zbiorników ciśnieniowych stalowych lub o 40% w porównaniu do innych zbiorników kompozytowych.
Michael Tate
Przed założeniem firmy Villarreal i Tate byli studentami na Uniwersytecie Stanowym Oklahoma (Oklahoma State University), gdzie stworzyli zespół, który uczestniczył w wyścigach studenckiej Formuły SAE.
Ze względu na koszty paliwa, zespół zaczął przyglądać się zastosowaniu paliw alternatywnych. Wybrano sprężony gaz ziemny. Powstał pierwszy zasilany gazem ziemnym bolid startujący w Formule SAE.
Zastosowany w samochodzie zbiornik CNG był główną przeszkodą w rozwoju pojazdu. Nie przechowywał wystarczającej ilości paliwa i zwiększał masę bolidu o około 10%.
Michael Tate
W ten sposób zrodził się pomysł na stworzenie zbiornika bez wkładu wewnętrznego (linera). Zbiornik taki został opracowany i zadebiutował w 2013 r.
Zbiorniki ICT są jedynymi, w których masa przechowywanego gazu jest większa niż masa butli.
Firma otrzymała 2,5 mln dolarów z Oklahoma Center for the Advancement of Science and Technology (OCAST) w ramach programów pilotażowych wspierających start-upy rozwijające nowe technologie.
Obecnie produkowane kompozytowe zbiorniki ciśnieniowe są tak lekkie, że ich zastosowanie wykracza poza przechowywanie paliwa w pojazdach. Zbiorniki kompozytowe są używane w wielu gałęziach, także do magazynowania gazów technicznych dla przemysłu lotniczego.
Staramy się, aby nasze technologie znalazły zastosowanie w rakietach nośnych do przechowywania tlenu i wodoru. Niedawno otrzymaliśmy kolejna dotację z OCAST na opracowanie zbiornika kriogenicznego, która pomoże zwiększyć nasz udział w przemyśle kosmicznym.
Matt Villarreal
Infinite Composites Technologies (ICT) znalazła się na wśród najlepszych 50 start-upów Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week) w 2013 r.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.