Skraplanie gazu ziemnego jest znakomitym sposobem na zmniejszenie jego objętości. Zmniejsza się ona 600-krotnie, dzięki czemu gaz można łatwiej transportować i przechowywać, także w zbiornikach samochodów jako paliwo silnikowe.
Skroplony gaz ziemny (LNG)
Głównym składnikiem gazu ziemnego jest metan, którego skroplenie wymaga obniżenia temperatury do -162ºC. Taka jej wartość musi być utrzymywana by gaz ziemny pozostał w stanie ciekłym. Wymaga to stosowania specjalnych izolowanych zbiorników kriogenicznych.
W instalacjach kriogenicznych, w których używa się LNG stosuje się odpowiednią armaturę dostosowaną do pracy w niskich temperaturach. Jest ona bardzo podobna do stosowanej w instalacjach innych gazów skroplonych, które w tej postaci są także cieczami kriogenicznym. Są to jednak z reguły (oprócz tlenu i wodoru) gazy obojętne.
LNG jest paliwem bezpiecznym, nietoksycznym. Niebezpieczeństwo stanowić mogą jego opary lub przejście w formę gazową w wyniku zgazowania lub rozszczelnienia instalacji. Zagrożenie może potęgować fakt, że przechodząc w fazę gazową zwiększa swą objętość 600 krotnie. Z tego powodu armatura do skroplonego gazu ziemnego może być także dostarczana w odpowiedniej klasie ognioodporności, zgodnie z normą DIN EN ISO 10497.
Armatura Herose
Niemiecka firma Herose legitymująca się 140-letnią tradycją jest dostawcą zaworów do gazów skroplonych, w tym także do LNG. Jej przedstawicielem w Polsce jest spółka Arko. Herose produkuje elementy armatury LNG wykorzystywane w czasie transportu skroplonego gazu ziemnego, jego magazynowaniu i podczas regazyfikacji.
Dzięki szerokiej ofercie firmy Herose instalatorzy korzystający z jej produktów są w stanie zbudować kompletną instalację skroplonego gazu ziemnego (LNG) wykorzystując armaturę jednego dostawcy. Jest to możliwe ponieważ firma oferuje kompletne pakiety produktów obejmujące armaturę odcinającą, zawory bezpieczeństwa i armaturę regulacyjną.
Materiały armatury LNG
Dopuszczenie do użytku z LNG mają zawory wykonane z brązu lub stali nierdzewnej. W praktyce zawory z korpusami z brązu nie są stosowane z uwagi na niską temperaturę topnienia tego stopu, w razie wystąpienia pożaru. Z tego powodu najczęściej w instalacjach LNG stosowane są zawory kompletnie nierdzewne lub co najmniej wyposażone w korpusy nierdzewne.
Certyfikaty armatury LNG
Oferowane przez Herose zawory mają certyfikat TÜV zgodny z normą EN 12567. Dodatkowo zawory ze stali nierdzewnej są wykonywane jako ognioodporne zgodnie z normą EN ISO 10497. Dzięki takiemu wykonaniu zawory LNG zachowują szczelność także w czasie pożaru.
Michał Marynowski
Dyrektor Generalny, Arko
Głównym wrogiem armatury kriogenicznej jest wilgoć zawarta w powietrzu. Dlatego przy jej montażu obowiązują ściśle określone zasady, tak aby nie dochodziło do przedostawania się wilgoci do wnętrza np. uszczelnień, które mogłyby ulec uszkodzeniu przy spadku temperatury poniżej zera.
Dodatkowe wymagania musi spełniać armatura LNG stosowana na jednostkach pływających, czego wymagają towarzystwa klasyfikacyjne statków. W takiej armaturze stosowane są materiały, których parametry mechaniczne są ściśle monitorowane na wszystkich etapach produkcji.
Firma Arko dostarcza armaturę kriogeniczną Herose od blisko 20 lat. Zebrane w ciągu tego czasu doświadczenia w zakresie doboru armatury i jej eksploatacji stanowią ogromne wsparcie dla jej klientów, którzy bardzo cenią sobie, niezbędne w tej branży, fachowe doradztwo.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.