We współpracy ze specjalistami z firmy Tekniska verken, którzy zajmują się odzyskiem energii, Scania Engines jest obecnie w trakcie testowania silnika zasilanego surowym (nieoczyszczonym) biogazem.
Gaz nie jest oczyszczony, ani uszlachetniony do parametrów biometanu używanego w silnikach samochodowych.
Jest on pobierany bezpośrednio z komór fermentacyjnych, w których następuje rozkład odpadów organicznych.
Paliwo w takiej postaci trafia do silnika. Praca jednostki napędowej jest monitorowana pod kątem możliwości zastosowania gazów odpadowych do jej zasilania. Silnik pracuje jest sprzęgnięty z generatorem i pracuje jako agregat kogeneracyjny, w którym wytwarzana jest energia elektryczna i ciepło (odzyskiwane z układu chłodzenia).
koordynator projektu w Scania Engines
Jeśli okaże się, że silnik będzie pracował na surowym gazie oznaczać to będzie szybszy i tańszy proces produkcji paliwa do wytwarzania energii. Pomysł wciąż jest jednak na etapie prób.
Scania współpracuje z Tekniska verken od 2 lat. Początkowo próby były wykonywane z wykorzystaniem sprężonego gazu ziemnego. Z początkiem 2017 r. rozpoczęły się próby na surowym gazie. We wrześniu 2017 r. przeprowadzono ostatni cykl testów i dokonano przeglądu wyników.
inżynier ds. rozwoju Tekniska verken
Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy ze Scanią, ponieważ była one bardzo prosta. Kiedy tylko mieliśmy problem, rozwiązywaliśmy go bardzo szybko. To było bardzo pozytywne doświadczenie w pracy z firmą, która jest liderem w Szwecji i w Europie w zakresie wytwarzania energii.
Firma Tekniska verken specjalizuje się w produkcji sprężonego gazu ziemnego (CNG) wykorzystywanego jako paliwo do pojazdów. Miasto Linkoping, które jest właścicielem firmy wykorzystuje w komunikacji miejskiej wyłącznie autobusy CNG.
Tekniska verken nie koncentruje swojej działalności na surowym biogazie, lecz jak podkreślają jej przedstawiciele będzie bardzo zainteresowana wynikami prowadzonych wspólnie ze Scania Engines testów.
Scania chce także współpracować z zakładem recyklingu odpadów Telge Atervinning należącym do rady miasta Sodertalje. Będą tam prowadzone testy mające na celu sprawdzenie silników Scania na gazie wydobywanym bezpośrednio z wysypisk śmieci. Gaz będzie pobierany z odwiertów bezpośrednio na składowisku odpadów. Pomimo, że składowisko przestało być wykorzystywane w latach 90 ubiegłego wieku biogaz jest tam cały czas dostępny. Ocenia się, że gaz wysypiskowy można wykorzystywać w okresie do 30 lat od zamknięcia składowiska odpadów.
koordynator projektu w Scania Engines
Na całym świecie znajdują się wysypiska śmieci. Jeśli możemy skutecznie wykorzystywać gaz niższej jakości, który pochodzi bezpośrednio z tych źródeł, oznacza to, że istnieje ogromny potencjał dla rozwoju rynku.
Próbom poddawany jest 16-litrowy silnik V8, specjalnie zaprojektowany do zasilania gazem o niskim ciśnieniu, rzędu 50 mbar. Silnik pracuje jako napęd generatora z prędkością obrotową 1500 lub 1800 obr./min. dysponując ciągłą mocą 330 kW i 350 kW.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.