Funkcjonowanie systemu BRT jest wspomagane przez odpowiednio zaprogramowany system sterowania ruchem, a pasażerowie mogą korzystać z dedykowanego systemu informacji. Dzięki takiej organizacji BRT jest w stanie konkurować z innymi systemami komunikacji miejskiej (tramwaje czy metro), eliminując niedoskonałości tradycyjnego transportu publicznego opartego o autobusy, wynikające z dużego natężenia ruchu ulicznego w centrach współczesnych miast, przy znacznie niższych kosztach uruchomienia.
Systemy BRT przez specjalistów są określane mianem naziemnego autobusowego metra. Cieszą się one szczególnie dużą popularnością w krajach Ameryki Łacińskiej.
Odpowiedzią Iveco Bus na zapotrzebowanie wdrażanych w wielu miastach systemów BRT jest Crealis - specjalna wersja autobusu miejskiego w wersji krótkiej (solo) i przegubowej. W ciągu 10 lat, firmy Iveco Bus, a wcześniej Irisbus dostarczyły prawie 500 autobusów Crealis na rynku francuskim. Crealisy jeżdżą po ulicach: Boulogne-sur-Mer, Caen, Calais, Clermont-Ferrand, Dunkierki, Le Mans, Maubeuge, Miluzy, Nancy, Nîmes, Paryża, Rouen, Sénart-Corbeil i Vannes.
Autobusy Iveco Bus Crealis dostosowane do pracy w systemach BRT są także znane na innych rynkach. 49 takich pojazdów porusza się w Bolonii. 151 zasilanych gazem ziemnym autobusów Crealis zamówiło Baku, stolica Azerbejdżanu.
12-metrowe Crealisy w Baku są napędzane silnikami Cursor 8 CNG. Są to 6-cylindrowe, turbodoładowane jednostki napędowe o zapłonie iskrowym. Zastosowano w nich sekwencyjny wtrysk gazu ziemnego do kanałów dolotowych realizowany przez dwa wtryskiwacze Bosch na każdy cylinder.
Cursor 8 CNG może być także zasilany biometanem.
Silnik o pojemności skokowej 7,8 l osiąga moc maksymalną 330 KM przy 2500 obr./min. oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 1300 Nm przy 1200 obr./min.
System BRT w Baku okazał się dwa do trzech razy tańszy niż uruchomienie sieci tramwajowej o równoważnych możliwościach przewozowych oraz znacznie szybszy w realizacji.
Pierwsze autobusy w ramach umowy zostały dostarczone do Baku w czerwcu 2015 r. na Igrzyska europejskie.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.