Silnik o pojemności 0,9 l (dokładnie 875 cm3) zadebiutował pod maską popularnego i modnego Fiata 500, a ostatnio zaczął trafiać także do Lancii Ypsilon, której produkcję uruchomiono w maju 2011 r. w polskich zakładach włoskiego koncernu w Tychach. Oferowany obecnie dwucylindrowiec osiąga 85 KM, lecz wkrótce dołączą do niego kolejne wersje - „uturbiona” o mocy 105 KM oraz podstawowa, wolnossąca, ok. 60-konna. Ta ostatnia ma się pojawić jako bazowe źródło napędu drugiej generacji Pandy, mającej zadebiutować jeszcze w sezonie 2011. Także w tym roku następca superhitu rynkowego segmentu A wyjedzie na drogi - niestety już nie z tyskiego zakładu, a z fabryki we Włoszech.
Najważniejsze jednak, że równolegle z silnikami w nowych wariantach mocy TwinAir pojawi się także z opcjonalnym napędem gazowym, zapewne pod tradycyjną już dla Fiata nazwą Natural Power. Nie wiadomo jeszcze, która z wersji zostanie przystosowana do spalania CNG, ale biorąc pod uwagę plany zakładające montaż jednostek TwinAir również w modelu Punto (oferowanym obecnie także jako Natural Power), należy spodziewać się, że będzie to silnik pośredni, 85-konny. Na ile te szacunki okażą się trafne, pokaże nieodległa przyszłość, tymczasem wiadomo natomiast, że produkcja TwinAirów rozkręca się na dobre. Jeszcze w 2011 r. zakłady ma opuścić 100 tys. egzemplarzy nowatorskich jednostek napędowych z systemem MultiAir, natomiast już za rok Fiat zamierza wypuścić w świat 250 tys. egzemplarzy! Ile z nich będzie zużywać gaz ziemny zamiast benzyny, jeszcze bardziej obniżając koszty eksploatacji i poziom emisji dwutlenku węgla, przekonamy się w swoim czasie.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.