Ekologia po polsku

Piotr Złoty
źródło: Fiat
Dodany: 02.07.2010

 

Niemiecki Automobilklub (ADAC) przeprowadził test ekonomicznej jazdy, w którym uczestniczyło 241 samochodów, reprezentujących różne segmenty, które były wyposażone w różne układy zasilania. Za kwotę 30 euro należało pokonać jak najdłuższy dystans.


 

Poddany próbie, powstający w tyskiej fabryce, Fiat Panda Natural Power przejechał za taką kwotę 724 km. To kolejny sukces Pandy Natural Power w teście ADAC. Przeliczając wynik na złotówki okazuje się, że koszt przejechania 100 km, wyniósł około 17 zł. Biorąc pod uwagą cenę gazu ziemnego w Polsce, koszty eksploatacji są jeszcze niższe. Przejechanie 100 km w naszych realiach cenowych kosztuje około 12 zł. Podobne koszty eksploatacji, przy znakomicie rozwiniętej sieci stacji tankowania, można osiągnąć stosując do zasilania tej wielkości samochodu gaz płynny (LPG). Szkoda, że do rywalizacji nie wystawiono modelu zasilanego LPG, taki samochód także powstaje w Tychach.

Fiat Panda Natural Powergazeo.plFiat Panda Natural Power


Fiat Panda Natural Power jest jednym z 14 modeli tej firmy oferowanych w wersji z podwójnym (gazowo-benzynowym) układem zasilania, co czyni włoski koncern europejskim liderem w dziedzinie samochodów z fabrycznie montowaną instalacją gazową. Pozwala to, już trzeci rok z rzędu, na osiąganie pierwszego miejsca w zakresie najmniejszej średniej emisji CO2wśród 10 najlepiej sprzedających się marek w Europie z wynikiem 127,8 g/km. Średnia

Fiat Panda Natural Power, przełącznik rodzaju zasilaniaFiatFiat Panda Natural Power, przełącznik rodzaju zasilania


emisja CO2 samochodów osobowych na rynku europejskim wynosi 145,8 g/km (dane niezależnego instytutu Jato Dynamics).

Paliwo gazowe w samochodzie Fiat Panda Natural Power jest przechowywane w dwóch zbiornikach o łącznej pojemności 72 litrów, pozwalających na zatankowanie 14 m3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego. Są one umieszczone w przestrzeni podwozia, dzięki czemu uzyskano niezmienioną w stosunku do wersji benzynowych czy dieslowskich funkcjonalność wnętrza i przestrzeni bagażowej. Dodatkowy układ benzynowy ze zbiornikiem o pojemności 30 l pozwala na bezstresowe poruszanie się w rejonach, gdzie sieć stacji sprężania gazu ziemnego jest słabo rozwinięta.

Fiat Panda Natural Power wyposażony w silnik o pojemności skokowej 1,2 l rozpędza się do 140 km/h (przy zasilaniu gazem ziemnym). Na benzynie prędkość maksymalną określa się na 148 km/h. Silnik emituje również niewielkie ilości dwutlenku węgla, zaledwie 113 g/km.

I to jest właśnie ekologia, niewielki samochód z małym silnikiem zasilanym za pomocą ekologicznego paliwa w przeciwieństwie do wszechobecnych diesli nie emituje cząstek stałych co powinno szczególnie interesować nasze władze, bo to właśnie sadza (cząstki stałe) są powodem wielu groźnych chorób, których leczenie jest z pewnością bardziej kosztowne niż promowanie czystych napędów gazowych.


Good Przydatny artykuł (0)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy