Regulatory ciśnienia gazu ziemnego Metatron są opracowywane na podstawie dokumentacji lub w ramach ścisłej współpracy z klientami OEM. Montaż reduktorów odbywa się na zautomatyzowanej linii produkcyjnej, po czym poddaje się je próbom szczelności i prawidłowego działania poszczególnych elementów.
Przeprowadzone badania trwałościowe w rzeczywistych warunkach eksploatacji potwierdziły, według producenta, wysoką odporność oferowanych reduktorów na działanie wielu niekorzystnych czynników eksploatacyjnych, np. zmiennych w szerokim zakresie temperatur, wibracji czy różnego rodzaju zanieczyszczeń.
Oferowane przez Metatron reduktory różnią się wydajnością, dostosowaną do używania w pojazdach różnej wielkości. Co ciekawe są to regulatory tłokowe. Zamiast membran stosowanych w klasycznych reduktorach wykorzystuje się pracujące w cylindrach sztywne tłoki wykonane ze stopów aluminium (uszczelniane z wykorzystaniem uszczelek wargowych). Takie rozwiązanie charakteryzuje znacznie większa niż w przypadku membran trwałość.
Jak twierdzi firma Metatron zastosowanie rozwiązania z tłokiem zamiast membrany zapewnia stabilność ciśnienia wyjściowego w całym okresie eksploatacji pojazdu, dzięki minimalnemu tarciu pomiędzy tłokiem a cylindrem, w którym pracuje. Dodatkowo tego typu rozwiązanie jest bardzo odporne na zawarte w gazie zanieczyszczenia. Pochodzący z kompresorów olej (będący w nich czynnikiem smarującym), który przedostając się do sprężanego gazu wpływa destrukcyjnie na membrany klasycznych reduktorów tutaj jest czynnikiem wręcz pożądanym, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia tarcia pomiędzy uszczelnieniem tłoka a cylindrem.
Meta ND1
Regulator ciśnienia Meta ND1 jest konstrukcją jednostopniową, tłokową, przeznaczoną do zasilania silników samochodów osobowych i lekkich użytkowych. Główne elementy konstrukcyjne są wykonane ze stopów aluminium, co skutkuje niską masą całego reduktora - 0,89 kg. W górnej części solidnego aluminiowego korpusu zamontowano czujnik ciśnienia gazu ziemnego (na wejściu do reduktora). Mierzy on ciśnienie w kanale, którym gaz z butli przemieszcza się do zasadniczej części redukującej ciśnienie. W tym samym kanale (od dołu) znajduje się bardzo dokładny wkład filtrujący gaz, charakteryzujący się 93% skutecznością filtracji cząstek o średnicy 0,01 μm. Dalej na drodze gazu, który cały czas znajduje się pod wysokim ciśnieniem (około 200 barów) znajduje się elektrozawór odcinający. Za zaworem znajduje się część z tłokiem, w której następuje redukcja ciśnienia gazu do poziomu 6 - 9,5 bara w zależności od zastosowania. Maksymalne wydajność regulatora ciśnienia Meta ND1 wynosi 25 kg/h, co pozwala na zasilanie silników o mocach do 100 kW. Reduktor może pracować przy minimalnym ciśnieniu zasilania około 15 barów, a ciśnienie testowe jakim poddaje się reduktor w czasie prób wynosi 300 barów.
Meta Mon
Meta Mon jest także reduktorem jednostopniowym, tłokowym, przeznaczonym do zasilania silników samochodów osobowych i lekkich użytkowych, których moc nie przekracza 100 kW. Jego parametry są identyczne jak reduktora ND1, lecz w jego konstrukcji uwzględniono wymagania normy ISO 15500, która określa różne aspekty wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa silnikowego (wymagania dla poszczególnych elementów, metody ich badań, itp.). W celu ich spełnienia zmieniono materiał korpusu reduktora. Wykonano go z mosiądzu, co znacznie zwiększyło wytrzymałość reduktora (zgodnie z ISO 15500 urządzenia są poddawane próbom pod ciśnieniem 1000 barów), lecz podniosło także masę urządzenia (2 kg).
Stosowane w obu reduktorach (Meta MD1 i Meta Mon) elektrozawory odcinające są przystosowane do zasilania napięciem 12V.
Meta M
Największy z oferowanych przez Metatron regulatorów jest właściwie reduktorem Meta Mon wyposażonym w drugi, dodatkowy stopień, zapewniający zwiększenie wydajności. Reduktor Meta M osiąga wydajność do około 40 kg/h, co pozwala zasilać silniki dużych pojazdów użytkowych o mocach do 300 kW. Korpus jest wykonany z mosiądzu, co skutkuje masą 2,6 kg. Reduktor jest wyposażony w elektrozawór odcinający, który w zależności od zastosowania może być zasilany napięciem 12 lub 24V, ponieważ jest reduktorem używanym głównie w ciężkich pojazdach użytkowych (samochody ciężarowe i autobusy).
Podsumowanie
Oferta regulatorów ciśnienia gazu ziemnego Metatron, obejmująca dwa poziomy wydajności pozwala na dopasowanie systemu zasilania gazowego do zastosowania w konkretnym samochodzie, a konstrukcja wykorzystująca zamiast elastycznych membran poruszające się w cylindrach tłoki znacznie zwiększa trwałość i niezawodność reduktorów oraz odporność na ewentualne zanieczyszczenia.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.