LNG (skroplony metan) paruje dopiero w temperaturze -160ºC, dzięki czemu w kosmosie nie musi być schładzany by zachować ciekły stan skupienia. Z tego powodu NASA testuje małe silniki zasilane LNG już od dłuższego czasu. Utrzymanie wodoru w stanie ciekłym w trakcie długotrwałej misji na Marsa jest praktycznie niemożliwe.
Wizjoner w zakresie stosowania metanu
W listopadzie 2012 r. Elon Musk zaprezentował wizję rozwoju SpaceX, w ramach którego firma ma opracować silnik rakietowy napędzany metanem. Pracującego Raptora zaprezentowano blisko 4 lata później (we wrześniu 2016 r.).
Informacje na temat gruntownego przeprojektowania silnika Raptor pojawiły się pod koniec 2018 r. Prace obejmowały także opracowanie specjalnego stopu, który byłby zdolny sprostać warunkom panującym w silniku. Założeniem w procesie projektowania silnika było uzyskanie w komorze spalania ciśnienia rzędu 30 MPa.
Pierwsze próby silnika Raptor zasilanego LNG
Na początku lutego 2019 r., w McGregor w Teksasie, gdzie znajduje się ośrodek testowy firmy SpaceX odbyły się próby najnowszej wersji zasilanego ciekłym metanem i ciekłym tlenem Raptora. Pierwszy raz silnik został uruchomiony 4 lutego 2019 r. W czasie tego testu ciśnienie w komorze spalania silnika osiągnęło wartość 17 MPa (siła ciągu wyniosła ponad 1,1 MN). Jak podaje serwis SpaceX.com.pl był to rekordowy wynik biorąc pod uwagę wszystkie silniki zbudowane dotychczas przez firmę SpaceX. Jest to jednak dopiero około 60% możliwości obecnej wersji silnika.
Rekord metanowego Raptora
11 lutego 2019 r. Elon Musk napisał na Twitterze, że w trakcie testów napędzany metanem silnik Raptor osiągnął w komorze spalania ciśnienie 26,89 MPa, bijąc tym samym rekord pod tym względem. Dotychczas należał on do produkowanego w Rosji silnika RD-180 (26,7 MPa). W odróżnieniu od Raptora rosyjski silnik jest z powodzeniem użytkowany od wielu lat, co ciekawe także w amerykańskiej rakiecie nośnej Atlas V.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.